Att träna för prestation v.s. hälsa? Skillnaden och kan du göra båda?

Prestationsinriktad träning v.s. att träna för hälsa?

Vad gör du? Själv gillar jag att träna för prestation, att utvecklas, men är ännu mer mån om min hälsa och vill även sprida fördelarna med båda till andra. Svårt bland. Visst går sakerna in i varandra, men ska vi hårdra är det är betydligt lättare att skriva om träning tycker jag, där det inte är så mycket personligt runtomkring att ta hänsyn till. Där det finns konkreta riktlinjer med i bilden som funkar för dom flesta, med den (förhållandevis) enkla formeln:

Överbelastning + mat + återhämtning = resultat

Hälsa är mer komplicerat. Mer individuellt och innefattar sömn, relationer, stress, njutning, miljö, självkänsla, bakgrund med mera med mera. Men, på grund av det jag själv har i ryggsäcken och eftersom allt jag nämner också är viktigt för att kunna prestera försöker jag även få in hälsoaspekten i det jag förmedlar.

Att träna för prestation v.s. hälsa? Skillnaden och kan du göra båda?

Men vad är skillnaden? Mellan att enbart fokusera på din hälsa eller träningsresultat?

Träning v.s. motion

  • Motion är det samma som rörelse eller lätt fysisk aktivitet, t.ex. att promenera till jobbet, gå i trappor, dammsuga, skotta snö. Kort förklarat fysisk aktivitet som du utför utan att tänka på det och utan större problem, oavsett vem du är.
  • Träning är mer intensiv rörelse där du utmanar dina förmågor mot att förbättra, eller i alla fall att bibehålla, din fysiska kapacitet. Träning är med andra ord ansträngande och gör kroppen starkare, snabbare, smidigare eller vad det är du tränar mot.

Motion behöver vi alla för hälsan. Vi är skapta för rörelse och det finns studier på att för mycket stillasittande påverkar våra kroppar negativt. Det kan dock räcka med en 30 minuters promenad och att resa sig någon gång i halvtimmen för cirkulationen skull. Träna för prestation behöver vi inte nödvändigtvis för god hälsa, även om det finns väldigt mycket positivt med det. För mycket träning kan å andra sidan bli negativt för hälsan om du dessutom har hög belastning av annat i livet.

Svårigheten att förmedla både och..

Träning säljer, hälsa är inte altid lika sexigt. ”Så får du större rumpa”, ”spring milen på 45 minuter” eller ”gå ner 5 kg på en kvart” är mer klickvänligt än ”gå en promenad och andas”. För det mesta. Och som chefredaktör på en hälsosajt går jobbet ut på att locka till läsning med rubriker som ibland strider mot det jag själv står för. Jag gör mitt bästa för att forma om ord och budskap till något som inte ger läsaren dåligt samvete eller missnöje över sig själv, men det är svårt. Speciellt eftersom även hälsobudskap kan vara negativa för hälsan och kräver stor tankeverksamhet. För om vi förutom prestationskrav dessutom förväntas vara perfekt balanserade – hur stor blir inte pressen då?

träna för prestation
Bild från prisutdelningen efter en slalomtävling då jag var ca 11-12 år kom 2a. Ser du vem som är jag?

Jag själv började i idrottsvälden. Med att åka längdskidor, slalom, brottas och spela pingis med mera uppe i Jorm. Träna för prestation, även om det aldrig var någon press och det som lockade mest var det sociala ihop med mina vänner. Sen – i förvirrande pubertetsår under högstadiet – övergick träningen allt mer till att ”omforma kroppen”, för att sen åter igen handla om att bli stark och umgås med mina vänner under studietiden i Karlstad. Det var då jag utbildade mig till PT första gången och blev ordentligt intresserad av hur kroppen funkar, ett intresse som alltid hängt med ända till idag, oavsett hur jag mått.

Resten har jag ju berättat om ett antal gånger. Hur året med 1-åriga tvillingar + en 4- och 6-åring, eget företag och satsningen på En Svensk Klassiker gjorde mig sjuk, men intresset för träning tappade jag aldrig. Dock tvingades jag ta hand om hälsan på ett bättre sätt, för att orka och för att må bra. Där jag står nu. Och balanserar med en fot i varje värld.

Så, kan du både träna prestationsinriktat och hälsosamt?

Såklart. Vig ett par träningspass till rent prestationsinriktad träning, som t.ex. intervaller och tung styrketräning. Låt övriga vara vad du känner för, utan att puscha dig själv. Genom att träna smart istället för mer får du tid till återhämtning och allt annat som innefattar hälsa.

Själv älskar jag målinriktad träning, att sträva mot tyngre vikter, klara fler chins springa snabbt o.s.v, men tack och lov även lugnare träningsformer. Som yoga, mysjoggar och promenader som mest går ut på att ta mig från A till B, att andas och mjuka upp. Det ger fin variation både fysiskt och mentalt, jag vill varken vara utan det ena eller andra.

träna för prestation

Tisdagar är min ”mysjoggdag”, torsdagarnas pass i boxen består mest av rörlighetsträning och på lördagar: yoga. Mellan det – en dag med löpintervaller, två ösiga woddar och ett- eller två tunga styrkepass. Alltså en ”vanlig” vecka på hemmaplan.

En TREDJE aspekt är att träna för det rent visuella, t.ex. gå ner i vikt eller omforma kroppen för att se ut på ett visst sätt. Det får vi ta en annan gång. Och jag säger inte att det ena syftet är bättre än det andra, allt ”beror på”. När det gäller prestation v.s. hälsa kan ju även prestationsmål vara mer hälsosamma än att träna för att ”förändra sig själv”, d.v.s. om du känner att du inte duger som person. Framförallt mentalt är det bättre att sikta på ”orka 100 kg” då enligt mig. Det bygger både muskler och självförtroende inför annat i livet.

Vad är ditt främsta syfte med träningen? Prestation eller hälsa? Eller både och som mig? /A

2 kommentarer
  1. Åhhh vad bra och intressant!
    Tränar för jag för att jag älskar det, ger mig en sköld mot stress, gör mig glad, på kort sikt.
    På lång sikt, för att kunna vara med barnen, att kroppen håller över tid och för det är en viktig del i treenigheten kost-motion/träning-vila/återhämtning.
    Men jag tappade bort det tredje benet för mycket och övar mig nu på att välja bort träning i större utsträckning, till förmån för lugnare aktiviteter.

    1. Roligt att du tycker det Elin. Och låter som att du har kloka målsättningar/syften med din träning. Även det du nämner sist, för vi får inte tappa bort andra viktiga må-bra-faktorer..

      Kram och tack för att du delar med dig!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras