Utåtrotation

Spänn axeln för att få extra bra kontakt.
Spänn axeln för att få extra bra kontakt.

Även de små musklerna inne i axeln är viktiga att träna för att undvika skador och få bättre hållning. Många är framåtroterade i axlarna p g a jobb framför datorn. Då är det extra bra att köra denna superövning där du tränar baksida axel och mindre muskler inne i axeln.

Gör så här:

  • Ställ in dragmaskinen så att handtaget är i samma höjd som armbågen.
  • Böj ena armen i 90% och behåll denna vinkel hela tiden.
  • Försök håll en rak handled och armbågen intill kroppen hela tiden.
  • Rotera handtaget ut från kroppen, bakåt tills underarmen står rakt ut från sidan av kroppen.
  • Bromsa på vägen tillbaka. Räkna repetitionerna och gör lika många med andra armen.

3 kommentarer
  1. Visst är man dålig på att träna dessa muskler. Borde köra den oftare då jag har lite problem med vänstra axeln. Ett extra tips vid den övningen är att vrida på kroppen så att man står med vajern mot den fria armen. Kraften från dragapparaten blir då mest lik muskelns kraftkurva.
    God fortsättning på det nya året.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras