Fem månaders postgravidform

dips8.jpg
Dips vid dagens styrkepass för bröst, axlar, biceps.

På söndag har det gått fem månader sen tvillingarna kom med kejsarsnitt. Aldrig trodde jag då att jag skulle kommit i sån form jag är i nu efter så kort tid. Eftersom detta (förmodligen) var min sista graviditet har jag inte haft bråttom att komma i form. Har ju hela livet på mig, men det är kul att ha mål med sin träning. Så jag satte mål och jag nådde dem.

I morse satte jag upp målet att klara minst 9 dips och jag gjorde 11 första setet (sen 3 x 9 dips). Det handlar bara om att ta sig över den mentala spärren för att nå sina mål och inte ge upp.

5postgrav.jpg

Vikten vet jag fortfarande inte. Den är helt oviktig (!!). Men kroppen känns lätt och det trivs jag med. Jag gillar att springa och har då fördel av att inte väga för mycket. Men jag vill inte bli smalare. Nej, jag gillar också att känna mig stark och orka med alla lyft jag gör hemma med 4 småbarn. Helt nöjd där alltså även om magen (och knappnaveln) fortfarande putar lite.

Förra månaden satte jag upp målen:

  • SPRINGA! Oavsett om det blir 100 m eller en km. Åhh så kul! 🙂 – Jag gick ju ut hårt med ToppLoppet, 5 km på 23 min. Efter det har jag sprungit några gånger men max 45 min. Vill ta det lugnt, men ökar succesivt distans och tempo.
  • Träna core och mage. – Det gör jag flera gånger i veckan + tänker extra mycket på att dra in magen vid styrkeövningar och när jag springer.
  • Klara fler dips och excentriska chins. – Som jag skrev ovan – nu klarar jag 11 st! 🙂
  • Mera BEN! Rumpan ska tillbaka. – Japp! Har lagt till fler tunga övningar och rumpan börjar ta form även om den inte är ”klar” 🙂

5_man_postgrav.jpg

Mera posering! Och nya mål är:

  • Springa längre och snabbare samt börja med backintervaller igen. 
  • Klara minst 1 chins. Helst 2 😉
  • Träna core och mage. Tjatigt, men det är grunden för all träning och magen är inte helt återställ. Kan ta många månader till.
  • Klara fler dips. Sätter upp målet att klara 15 st.
  • Fortsätta jobba på att mini-rumpan ska ta form och bli större.

Kläder: Linne – Drop of Mindfulness, byxor – Casall, skor – Karhu.

11 kommentarer
  1. Alltså, MY GODH! Jag har sagt det så många gånger innan men säger det gärna igen – du är SÅ SNYGG! Förstår inte jag heller hur man kan vara så fit så snabbt. Du är fantastisk Anna! 🙂 KramarPs. Kan du inte tipsa om någon bra övning för rumpan? Jag vill också träna upp mig så den blir lite större!

  2. Wow! Vad fort du kommit i form. Helt otroligt. Ändå har du tagit ”lugnt” och lyssnat på kroppen. Mycket inspirerande!Själv har jag provat dina tips på gymkondis. Springer mycket annars så jag trodde jag hade bra ork, men oj vad jobbigt det var med rodd 🙂 tänker köra 20 min, men det blev 15. Sedan gjorde jag magövningarna du har visat. Så nu sitter jag med duktig träningsvärk. Tack för alla tips och inspiration

  3. Du ser HELT fantastisk ut! Helt galet att två små kom ur den där kroppen för fem månader sedan! Jag tycker du ser grymt snygg och proportionerlig ut. Slank, stark, urläcker. Och rumpan, kan den bli bättre?! Väldigt inspirerande hörrö du, för en annan som kämpar med att komma i form efter bebisar, även om du (väl?) aldrig varit överviktig och i extremt dålig form. Jag lusläser dina träningstips, älskar när du postar beskrivningar till övningar. Särskilt gym-övningar då jag precis börjat addera lite gym-träning till min hemma-träning och känner mig rätt lost. Fortsätt inspirera!

  4. Tack för era snälla kommentarer! :)Jag drar ju in magen på bilderna så där har jag lite att jobba på, men som jag skrev – är helnöjd med formen.

  5. Du ser fantastisk och välmående ut – otroligt bra jobbat! Jag gillar verkligen att hänga i din blogg, då du trots ordentlig och strukturerad träning och bra kost inte är rädd för lite bakat osv då och då! Det är inte sådan besatthet kring kosten i din blogg, som i många andra i samma kategori.Kan inte sluta imponeras av din löptid, 23 minuter! Det är helt overkligt för att vara tredje rundan, kan jag tycka… för tio år sedan sprang jag fem på under 20 minuter, vilket jag nu har insett var väldigt snabbt. Så det får bli ett framtida mål, nu satsar jag på.. 25 till jul och sedan 23 till februari! Heja heja!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras