Proteinrika mellanmål – 6 tips

Det här med proteinrika mellanmål behöver inte vara så märkvärdigt.

En överbliven kycklingklubba från gårdagens middag, ett ägg, en näve nötter eller keso funkar perfekt. Frukt i all ära, men sockret ger en kortvarig kick för att sen få blodsockret att dala – därför förespråkar jag proteinrika mellanmål, något som även är bra i samband med träning.

Protein är ju kroppens byggsten och gör dig dessutom extra mätt och nöjd. Gott är det också i många former.

Men MÅSTE man äta mellanmål? Nej, inte om du inte är hungrig, om det är kortare än 4 timmar mellan dina måltider, du inte känner dig trött och orkeslös eller har tendens att ”överäta” när det äntligen är dags för lunch/middag. Vill du däremot bygga muskler behöver du förse dom med byggstenar med jämna mellanrum.

Tips på proteinrika mellanmål jag själv brukar äta:

  1. Kött (eller proteinkällan från annan överbliven middagsmat, t.ex. en biff, en bit lax eller lite kycklingfilé). Salt och gott!
  2. Kvarg + frusna bär och vaniljproteinpulver som mixas till glass.
  3. Kvarg med frön och nötter, toppar med bär och en skvätt yoghurt.
  4. Proteinbollar – bra fett, hög proteinhalt, GODA. Går att ha färdiga i frysen.
  5. Kokt ägg – perfekt paketerade att ta med. Går även snabbt att steka på (snabbare än att koka) eller micra till omelett.
  6. Bars med hög proteinhalt.

Vilka proteinrika mellanmål föredrar du? Kom gärna med fler tips.

Kram! /A

2 kommentarer
  1. Åååh önskar jag kunde äta flera av dessa goda mellanmål men min mage är superkänslig…suck. Klarar inte av för mycket fibrer eller för mycket laktos…Oh well…jag börjar hitta mitt sätt att fylla på med energi fast jag önskar jag kunde äta mer ägg och då&då proteinpulver…fast hampa protein klarar jag kom jag precis på!
    Du undervisar yoga så jag tänkte att dagens inlägg kanske kunde vara av intresse för dig eller andra yogaintresserade… http://yogamalasweden.wordpress.com/2012/12/06/what-is-interesting-is-how-it-is-the-same/
    Tack för din blogg!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras