Träningsplan vecka 2

Jag och Helena pratade mycket om det här med att VILJA så himla mycket och få in både egenträning, jobb och tid för familjen. Det är just där skon klämmer för de flesta – ”tidsbrist”. Men man behöver ju inte springa i 2 timmar, en halvtimme mellan jobb och hem räcker gott. 30 minuter motion om dagen rekommenderar Folkhälsoinstitutet och nu i vår kommer SATS med allt fler 30-minutersklasser och 30 minuters PT. Grymt!

Själv kliver jag gärna upp tidigt för att hinna med att träna OCH hitta på något med familjen. Dagens aktivitet blev skridskor på Östermalms IP (för storbarnen och pappa – jag och twinsen coolade vid iskanten). Hugo (översta bilden) är riktigt duktig nu, men Hampus (prickig overall) fick ont i fötterna.

Och där small tröttheten i benen till. Jag som tidigare skröt om mina pigga ben tog bussen hem med vagnen. Nu blir det soffhäng och fix inför veckans skol-, förskole- och jobbstart. Allt ska planeras, så även träningen.

Träningsplan vecka 2 (ökar vikterna något och minskar till 10-12 reps/set):

  • Måndag: Styrka – rygg, baksida axlar, triceps, core
  • Tisdag: Gymkondis alt. löpning (backintervaller? Med stavar?)
  • Onsdag: Styrka – ben, core
  • Torsdag: Gymkondis alt. löpning
  • Fredag: Styrka – bröst, axlar, biceps
  • Lördag: Vila
  • Söndag: Långpass löpning med (en annan) Helena
13 kommentarer
  1. Du är jätteduktig på att få till det med mat, familj, träningar, oss som läser bloggen……
    Kul att läsa din veckas upplägg, har oxå gjort mitt innan idag=)
    Kram kram

  2. Åh, vad kul med skridskoåkning. Duktiga barn =).
    Långpasset verkade bli riktigt bra, vad kul. Kan du inte fixa ett sådant pass igen, vore jätteroligt. Kaaaanske inte den distansen haha men ah, det vore skoj =)

  3. Hej,
    Tack än en gång för en inspirerande och bra blogg. Jag har en fundering som jag vore tacksam för dina reflektioner över. Jag är en relativt späd kvinna som nu under hösten försökt få till lite mer synliga muskler utan någon vidare resultat. Tycker det är ganska eller rättare sagt riktigt tråkigt att gå på gym …. vilket så klart inte blir bättre av att resultaten uteblir. Nu till min faktiska fråga. Ska springa lite lopp under året Göteborgsvarvet som längst och behöver komma igång med löpträningen på allvar känner jag. Är dock rädd för att konditionsträningen förtar resultat ytterligare från styrketränigen – då jag nu såg att du lägger in kondition varannan dag undrar jag hur du ser på detta!? Ttrevlig kväll!!

    1. Ingen fara för styrkan om du kör varannan dag. Det har funkat bra för mig & gör det säkert för dig också Tina 🙂
      Löpning varannan dag är ett bra upplägg för att du inte ska slita ut dig. Löpning är ju rätt tufft för framför allt knän och höfter.

      Lycka till!

  4. Jag är likadan – på söndagen planerar jag in hela veckans träning. Nu har ju jag inte barn/familj men ett jobb där jag jobbar 9-20 fyra dagar i veckan och måste således kliva upp halv sex och cykla till gymmet innan jobbet – och därmed prioritera träning/sömn över saker som pubhäng var och varannan dag….de gillar ju sånt här i London! Med planering och prioritering kommer man långt.

    Är dock grymt imponerad över hur du också lyckas få med famijlen i ekvationen!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras