Fartintervaller med Malin Ewerlöf & Rubin McRae

Ny dag, ny park och strålande sol. Tänk vad härligt med högsommarvärme redan klockan 8 på morgonen. Känns nästan för bra att vara sant att kliva ut i shorts och linne en tidig pressfrukost utomhus, men det är bara att njuta och bunkra sommar.

TomTom bjöd i morse in till en inspirerande träff  i Rålambshovsparken där vi fick testa nya TomTom GPS Sport Watches ihop med Rubin McRae och Malin Ewerlöf. Rubin, grundare av Running Sweden och löptränare åt bl.a. Lisa Nordén, har jag sprungit med tidigare. Malin, löpexperten och en av Sveriges bästa medeldistanslöpare, har jag också träffat vid en tidigare pressfrukost men inte sprungit ihop med. Idag tog jag plats i hennes ”snabba grupp” för ett fartigt pass längs vattnet.

Efter uppvärmning och några löpskolningsövningar sprang vi först med våra Tom Tom Multi-Sport inställda på 1000-metersintervaller. En tusing till max blev en ordentlig rivstart – hela tiden med pepp och tekniktips av Malin och Rubin. ”Upp med bröstet, starka armpendlingar, blicken långt fram, snabba korta steg, stark bål och höga knän..”.

Därefter ruschade vi tillbaka med 10 stycken 15-sekundersintervaller, ett träningssätt de berättade ska vara väldigt bra för att bli snabbare som löpare. Mellan varje intervall vilade vi 5 sekunder innan vi sprang vidare. Roligt och lagom långa intervaller för att orka maxa. Det här ska jag lägga in i mina pass framöver!

TomTom Multi-Sport får jag utvärdera mer, men intrycket är en väldigt användarvänlig och enkel klocka. Stor display, lätt på armen, bara en enkel knapp och möjlighet att träna i zooner och ”tävla mot dig själv” genom att jämföra dagens- med tidigare löprundor. Kanon som morot att förbättra sig. Andra bra funktioner är att den (Multi-Sport-modellen) har kadenssensor för cykling att fästa på hjulet, den går att använda vid löpning inomhus (ingen fotenhet krävs) och har en sensor för simning. En träningspolare jag skulle haft vid träningen för mina redan avverkade klassikerlopp, men ett hett tips för DIG. Mer info om klockarna här.

Sen ruschade jag och klockan vidare för välbehövlig rörlighetsträning och nedvarvning. Sjukt stolt över mig själv som tagit upp yogan igen.

Och slutligen landade klockan och jag, hungrig som tusan, framför jobb med små mumsiga mackor och juice från TomTom. Snabba kolisar efter snabb morgon 🙂

10 kommentarer
  1. Men Anna, det är ju inte september än, bara 28e augusti 😉
    Ser ut som en skön dag, själv laddar jag upp för ett casallpass med Åsa ikväll, kommer bli kul!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras