Women´s Health till Sverige

womenshealth_release

Fitness Magazine blev Fitness Lifestyle som blev Women´s Health. Ändå samma trevliga redaktion som igår kväll bjöd in till releasefest för tidningsbytet med sushi och champange. Cheftredaktör Marie Kjellnäs & Co. är alltid lika härliga, fulla av humor och berättade stolt om sin nyfödda bebis. Och som alltid vid tillställningar som dessa träffade jag även massa andra vänner från branschen. T.ex. Spark i baken-Terese tillsammans med mig på bilden ovan..

mingel_wh

Strongday-Annika, Träningsglädje-Sara och Helth by Helena-Helena ovan. Tjejer jag alltid blir lika glad av att se. Helena är dessutom en av våra duktiga PTs på pto. samt en fullbokad PT IRL. Vi har mycket gemensamt, har tidigare sprungit ihop och pratade länge…

sushi_wh

…samtidigt som jag haffade åt mig så många sushibitar jag kom åt. Enligt mitt matschema är en sushi-måltid 10 bitar så jag hade fullt upp 😉

womenshealth

Förutom massa trevligt mingel och god sushi skålade vi förstås för Women´s Health, som jag tog en närmare titt i på bussen hem. Tidningen är väldigt stor i USA och har på senare år lanserats i 40 länder runt om i världen och nu – Sverige. Till skillnad mot Fitness Lifestyle innehåller den, förutom träning och hälsa, mer mode, mat, skönhet, sex och karriär. En förändring jag tror lockar en större målgrupp. Med en större bredd och placering bland större livsstilsmagasinen i tidningshyllorna kan det gå riktigt bra.

Women´s Health inriktar sig mer mot den breda massan än renodlade ”träningsmänniskor” och branchfolk inom träning. Där kanske tidningen tappar några som enbart är intresserade av träning och hälsa, och jag ser även en risk att många tror det är en direkt översättning från den amerikanska tidningen, vilket inte stämmer. Redaktionen kan hämta material från en gemensam bank som alla länder har tillgång till, men kopierar inget rakt av och gör även egna inslag. Dock hade jag själv lockats mer av en svensk träningstjej än en jeansklädd amerikanska på omslaget, men det kommer även vara svenska modeller på omslaget framöver.

I övrigt tycker jag tidningen känns matig. Jag gillar blandningen av allt möjligt och att det inte är lika stort fokus på ”platta magar” eller ”beach 2014” som många andra tidningar frontar så här i januari. Innehållet är både vettigt (t.ex. löp-upplägg inför en halvmara, inslag om stress och om att ”våga äta pasta”) och underhållande (t.ex. om Drew Barrymore och olika sex-ställningar). Trevlig mix av livets goda som kommer ut 14 januari.

P.S. Vill du veta mer om tidningen och arbetet bakom den, läs här. D.S.

22 kommentarer
  1. Får hoppas den blir snäppet bättre än utomlands i Sverige. Jag brukar ofta läsa den amerikanska/tyska när jag flyger Lufthansa men tycker det är mest reklam och tidningen riktar sig till kom-igång-tränare.

    1. Pilla – det är ganska mycket reklam i den här också, och som jag skrev inte inriktad specifikt på oss som redan är ”träningsfreaks” men jag gillar ändå mixen av allt möjligt. Du får läsa & avgöra själv sen.

      Kram!

  2. Kul att ses en snabbis igår. Ser fram emot att några fler nummer kommer ut så man får ett grepp om tidningen. Om man tänker att det ska vara en träningstidning tror jag man blir besviken, men om man tänker bort det; att det istället ska vara en livsstilstidning så tror jag många kommer uppskatta den på ett helt annat sätt.

    1. Annika – ja, det var kul att ses & jag håller med – är man medveten om att det inte är en renodlad träningstidning får man en annan inställning. Och det är inte fel för oss i branschen att läsa om lite annat än träning också 🙂

  3. Blev galet besviken på tidningen! Känns mer som en ”vanlig” tjejtidning, en mix av allt och väldigt lite om träningen, mest bara annonser om träning faktiskt. Men läser man den som en månadstidning som en Amelia, Damernas värld så är den säkert bra men som träningstidning och som inspiration för just träning, så nä. Trist tycker jag då Fitness har varit min favorit i massor av år. Men dom plockar säkert upp andra typer av läsare än just en sån som jag.

  4. Så kul att hinna prata med dig på riktigt igår Anna, det blir alldeles för mycket digitala häng och för få verkliga känner jag…hoppas att vi kan ses snart igen! Stor kram!

  5. Tycker det är synd att det inte finns några riktiga träningstidningar längre. Fitness lifestyle var ju ganska usel tidning ur träningssynpunkt redan innan, så nu har den väl antagligen blivit ännu sämre. Men det var väl den som hette fitness magazine innan? Det var ju faktiskt en rätt hygglig tidning. Det verkar ju vara fler än jag som saknar en riktig träningstidning, så hoppas det kommer nåt vettigt framöver. Så länge finns ju alltid BODY.

  6. Vad du strålar och är vacker! Du är en stor förebild för mig, som också håller på att gå i behandling för min ortorexi. Jag är på god väg och känner varje dag hur mycket livet har att ge om man vågar vara social och spontan istället för att leva ”tryggt” för att slippa skära in på träningstimmar eller tvingas äta ”onödiga fikor”. Tack för att du delar med dig. Kram!

  7. Jag tycker trist att de har ändrat inriktning. Jag har gillat föregångarna (köpt tidningen från och till i 10 år) som var inriktad på träning och kost. Jättemånga bra pass, som jag har använt mig av. Inga dieter och annat skit. Nu känner jag inte längre för att köpa tidningen.

  8. Jag är så himla ledsen att fitness lagts ner. Jag är prenumerant, så jag har redan fått första nr:et av WH i brevlådan, och den faller mig inte alls i smaken. Jag är i inte alls intresserad av mode och skönhet, eller artiklar om sex. Just därför älskade jag fitness magazine, för det kändes som den enda tidningen på marknaden som inte försökte stöpa mig i den stereotypa kvinnobilden. Det känns så tråkigt att det i hela tidningsbranschen förutsätts att alla kvinnor bara vill läsa om armband, nagellack och sexställningar. Det är absolut inget fel med att gilla den typen av läsning, men mig passar den inte. Självklart förstår jag att det är ekonomiska beslut som ligger bakom förändringen, vi som inte gillar kläder och skönhet tillhör nog en minoritet, så WH kommer säkert locka en större målgrupp.

  9. Jag håller helt med föregående skribenter om att tidningen först försämrades och nu har blivit nåt helt annat. Denna typen av tidning finns det en hel uppsjö av och nu finns det tyvärr ingen vettig träningstidning att läsa. Hoppas att någon annan fyller hålet på marknaden!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras