The ultimate butt exercise

rumpa2015

I 20 år har jag tränat och först NU hittat den ”ultimata rumpövningen” som jag beskriver nedan. Jag har tränat igenom alla 3 programupplägg PT-Erik gav mig för en vecka sen, och det är otroligt roligt med (för mig) nya övningar. Visst tar det lite tid att hitta tekniken och vilka vikter jag kan använda, men all ny träning jag själv lär mig att utföra är perfekt att samla till min inre övningsbas åt mina träningskunder. Och dig som läser!

Dessutom kan färdiga träningupplägg vara sköna dagar du har mycket annat i huvudet och vill koppla av mentalt på gymmet. Så känner många av mina PT-onlinekunder, plus att programmen jag ger dem ökar motivationen och känslan av att ha någon som hejar på trots att jag inte är där fysiskt. Tips för dig som gillar att träna på egen hand men söker inspiration.

hipthrust1 hipthrus2

Hip Thrust. Enligt Erik finns studier som påvisar att denna övning aktiverar gluteus mest av alla rumpövningar, och därför skulle vara ”den bästa”. Som alltid är detta ändå individuellt, eftersom vi är olika skapta, hittar kontakten med musklerna olika bra i olika övningar o.s.v. Sen kan man ju också som mig tycka att övningen ser lite pervers ut. Att ligga och jucka med tunga vikter på höften, men har nu gett med mig. Tur – för den här känns verkligen där den ska, och det går att lasta på rätt tungt utan större risk att göra fel.

Gör så här:

  1. Enklast är att ligga på golvet och använda en stång med stora vikter så att den kommer upp en bit från golvet.
  2. Rulla den över dig så att stången hamnar över höften (mjuk nackkudde på stången är att föredra).
  3. Håll en stark mage, spänn rumpan och lyft höften så högt du kan.
  4. Knip skinkorna lite extra i övre läget och bromsa vikten med aktiverad rumpa på vägen ner.
  5. Upprepa ex. 4 x 10 reps.

Kör hårt alla rumpnissar!

7 kommentarer
  1. Jag ber om ursäkt i förväg Anna för följande OT inlägg men vi gör allt vi kan för att sprida detta över hela landet!

    Jag ber, nej jag vädjar, till alla medmänniskor därute om detta. Åttaåriga Nadine har fått ett uvisningsbeslut, överklagat och fått negativt besked även där.

    Nadine är 9 år och har aldrig varit utanför Sverige. Hon har aldrig någonsin varit i det land dit migrationsverket nu tycker att hon och hennes familj ska återvända till, efter nio år i Sverige.

    Det jag vill att ni gör är att hjälpa oss att sprida detta. Såhär får det inte gå till. Gå med i gruppen nedan och dela, dela och dela. Dela artiklar och kom med på demonstrationen.

    https://www.facebook.com/groups/viprotesterarmotattnadineutvisas

  2. Tips för att utveckla övningen: ha ett gummiband spänt runt benen ovanför knäna. Blir ännu grymmare aktivering och stabilisering. Man kan behöva minska vikten eftersom det blir lite tuffare för magen och utsida lår. Mycket kul övning

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras