FILM: Triset för triceps + mage

mage_bank

Gillar du korta styrkepass med tempo och puls? Då är super- och triset rätt grej. Du tränar helt enkelt två (superset) eller tre (triset) övningar direkt efter varandra innan vila och upprepar detta i 2-4 varv.

En mina läsare undrade vilka övningar jag kör under mina lättare perioder. Alltså veckor då jag ökar antalet repetitioner och minskar vikterna för variation och öka styrkeuthålligheten. Ofta passar jag på att välja övningar som utmanar balansen och coremusklerna lite extra då, som att träna med TRX och egen kroppsvikt. Övningar som är svårare att utföra med tung belastning. Men ofta kör jag samma övningar som vanligt men med lägre vikter och i super- eller triset. Vid träning med lägre vikter behöver du inte lika lång omladdning mellan varje set varför det går att hålla ett högre tempo.

Innan jullovet hade jag två veckor med lättare styrketräningsövningar då jag bland annat körde de här övningarna med extra fokus på triceps och magen.

Triset för triceps och mage med stång:

  1. Tricepspress från pannan.
  2. Tricepspress från magen.
  3. Ben- och höftlyft mot stång.

Förslag på upplägg: Gör 12 repetitioner av varje övning direkt efter varandra. Vila en minut och upprepa 3 gånger.

Har du mer tid och ork att träna – kombinera med ytterligare 1-2 andra triset eller kanske med konditionsträning?

Lycka till och ha en fin fredag friends!

Fler pass med triset:

2 kommentarer

    Berätta vad du tycker

    Din e-postadress kommer inte publiceras