Vinn en utbildning till Lic. Kostrådgivare

anki_kostutbildning

Brinner du för hälsa med inriktning på kost och skulle vilja ta klivet till att jobba som kostrådgivare?

Då tycker jag du ska vara med i min tävling där du kan vinna en utbildning till Lic. Kostrådgivare som har premiär 25 februari hos Sports Club Education. Själv har jag gått två PT-utbildningar där kost ingår samt en fristående kostkurs hos S.A.F.E. Education, men det kommer ständigt nya studier inom kost. Därför jag ska också vara med på utbildningen om det passar med mina jobbtider. Precis som träning blir kost mer och mer intressant ju mer kunskap du får och dessutom kan jag varmt rekommendera läraren Anki Sundin.

Anki är en av Sveriges mest välkända näringsfysiologer, mycket uppskattad som föreläsare och kursledare, skribent i tidningarna MåBra och Body och författare till ett flertal böcker. Jag har träffat Anki ett par gånger och lyssnar ibland på hennes pod ”Mat & Marginaler”. En riktig kostnörd med stor kunskap in på detaljnivå och vettiga åsikter. Inget snack om mirakeldieter, genvägar eller förbud, utan ren kost och näringslära med välmående i fokus.

Utbildningen startar 25 februari, är 10 dagar lång fördelade över 5 helger (lördag-söndag). Den hålls i Sport Club Education´s utbildningslokaler i Vallentuna utanför Stockholm. Om du vill ha en garanterad plats på utbildningen är priset för Lic. Personliga Tränare 9980 kr exkl. moms, annars 12 480 kr, men alla som är med och tävlar får 15% rabatt på det priset.

lax_pot_gronsGårdagens middag: en bit lax, potatis, ugnsgrillade grönsaker, tomater, stekt bladspenat och ponzu mayosås som ej kom med på bild. En ”bra” måltid för både näring och njutning enligt mitt tycke.

Kursinnehåll

  • Grundläggande kost- och näringslära
  • Coaching och konsultationsmetodik
  • Ätbeteendet och hur det påverkar våra val
  • Du i din roll som kostrådgivare
  • Mat i medierna – Om kritiskt tänkande
  • Populära dieter – Deras upplägg och vetenskapliga bäring
  • Konstruktion av hälsosamma och målfokuserade kostupplägg
  • Att göra ditt intresse för kost- och näringslära till ett lönsamt yrke: Om att marknadsföra din kompetens, hitta nya kunder och behålla dina tidigare
  • Optimal kost för träning och återhämtning, inkl kosttillskott
  • Tillsatser och livsmedelsmärkningar
  • Allergier och intoleranser
  • Workshops och hemuppgifter
  • Tentamen

Tävla så här:

  1. Skriv en kommentar till inlägget där du ger ditt bästa tips på mellanmål på språng.
  2. Motivera varför du vill gå utbildningen.
  3. Senast söndag 12/2 vill jag ha ditt tävlingsbidrag och din motivering. Lycka till!

För mer information om utbildningen maila [email protected]

21 kommentarer
  1. Mellis på språng stavas smoothie, banan eller överblivna scones från frukosten (bakar en sort som blir så saftiga att pålägg egentligen är överflödigt)
    Jag älskar mat, älskar att träna och vill lära mig mer om sambandet kost-träning-prestation! Så att jag kan förmedla och inspirera andra till att äta så de mår bra ❤

  2. Fantastiskt kul tävling!
    Min bästa mellis på språng står färdig i kylen och är bara att slänga ned i väskan! Over night oats! Mosar en banan och blandar mer kokosmjölk, chiafrön, havregryn och lite pepparkakskrydda (för att det blir så löjligt gott) och sedan får det stå under natten. Kräver lite förberedelse men gör man några åt gången så är det sen superenkelt! Kan med fördel toppas med granola och andra roligheter!
    Jag älskar att läsa om kost och hälsa och blir mer och mer intresserad! Det är så häftigt vad man kan uppnå med sitt mående genom att gå genom kosten! Mat är viktigt och bör inte vara ångestladdat för någon! Detta skulle passa superfint med mitt jobb som instruktör = kunna hjälpa människor på ett helhetsplan!

  3. 1. Två förslag på mellis på språng: (det enkla förslaget) mixa banan, bär och en klick yoghurt eller kvarg tillsammans med några matskedar havregryn, häll upp i en sån där trevlig bägare med lock. I locket fyller du på med något som knastrar gott, t ex nötter. (det superenkla förslaget) banan och en näve nötter. Lite småtrist men mycket funktionellt!
    2. Jag har en del utbildningar i träning och skulle gärna komplettera med en kostutbildning. Därtill är suget efter att ”testa något nytt” starkt just nu och så dök den här chansen upp liksom…
    3. Det står fel datum va…? Inte 4/2?

  4. Mitt tips på mellanmål på språng är faktiskt kokt ägg och nötter eller en proteinbar som jag alltid oftast har liggandes i väskan.
    Eftersom jag är sugen på att byta karriär i livet och arbeta mer med hälsa och träning skulle denna utbildningen ge mig en möjlighet att börja någonstans och göra något jag brinner för. Jag älskar att laga mat och baka, med med en utbildning i grunden om kost hade det kanske kunnat gå hand i hand med att inspirera utan att kosten blir så ångestladdad som den är för många.

  5. Mitt bästa tips på mellanmål blir helt klart frukt, keso och nötter. Brukar skära frukt i biter och lägga i en shake tillsammans med någon dl keso, och hacka nötter grovt och ha ovanpå.  Supersmidigt att ta med.
    Har länge jobbat med mat, både som kock men också inom kost och näring inom kommunen. Sen något år tillbaka tog jag klivet och jobbar numera med mitt stora intresse inom kost, träning och motivation som diplomerad hälsocoach. Att läsa till kostrådgivare är ett steg i rätt riktning för att fläta samman mina tidigare och nyblivna kunskaper inom kost och hälsa. Först var målet diplomerad hälsocoach, nu står kostrådgivare som nästa steg för så mkt kunskap som möjligt!

  6. Mitt bästa mellanmål är en enkel smoothie, du behöver inte göra det så krångligt, det finns bra, färdiggjorda varianter redan såsom t.ex. Froosh. Jag älskar den med mango 🙂
    Till det riskakor doppade i mörk choklad, finns bl.a. på TGR för en billig peng.
    Det behöver inte vara mer avancerat än så 🙂
    Det finns många anledningar till varför jag skulle vilja gå en sån här utbildning. Främst för att lära mig mer själv. Jag har hittat en balans i livet, men skulle ändå vilja lära mig mer om vad kroppen behöver och när för att kunna förmedla ett sunt och balanserat förhållande till mat till de som önskar det. Att maximera sin kosthållning tror jag är guld för kroppen 🙂

  7. Verkligen en grym tävling – one of a kind!
    Mitt tips på ett mellis på språng måste vara något så enkelt som kokta ägg! De funkar i en liten låda i väskan över dagen, bra näringsinnehåll och mättande!
    Jag skulle gärna läsa till kostrådgivare då det är en stor del av samhällets individer som idag tänker på hälsa och då tänker träning. En stor del av hälsa är ju också kost! Att få i sig rätt mängd av de olika näringsämnena, att faktiskt äta men äta rätt och tänka långsiktigt och för att vara frisk – det är kost för mig.

  8. Mitt bästa tips på snabbt mellanmål är kokta ägg , nötter och/eller frukt – praktiska saker som inte behöver kyl och kan ligga i väskan!
    Jag håller på med långdistanssporter – löpning, triathlon och cykling och slås ständigt av hur viktig kosten är för att orka och kunna prestera. Denna utbildning skulle vara ett idealt verktyg för att lära mig själv så att jag kan lära ändra hur man ska tänka om kost i dessa sporter!

  9. Mellanmål på språng är en avokado i sin enkelhet, alternativet för mig är keso mosat med ett kokt ägg i en skål, dippa med hembakt fröknäcke, allt du behöver👍😍🥑🥚!
    Att få vidga mina kostkunskaper skulle verkligen passa i livet nu, dessa kunskaper skulle användas bl.a. Annat till mina arbetskamrater på ambulansen i Helsingborg/Ängelholm där vi har ett nytt träningsprojekt💪🏼🚑💨 , friskare personal och på köper kanske hälsosammare kost!!!// håller tummarna!

  10. Mitt bästa tips på ”mellis på språng ” är äggmuffins med någon härlig och nyttig fyllning.
    Jag vill gå denna utbildning för att dels för att jag blivit mer intresserad av vad vi stoppar i oss sen jag blev förälder för tre år sedan, dels för att det ligger i mitt intresse att gå ner i vikt och hjälpa andra med samma problem. Har sen tre år börjar träna på allvar och älskar det.

  11. 1. Mitt bidrag till ”mellis på språng”-samlingen är raw bollar/bars som innehåller t.ex dadlar, nötter, kakaons, kokosolja, kokosflingor, torkade tranbär och lite lakritspulver. Ett mellis på språng ska enligt mig vara packat med bra energi, men ändå vara något roligare än en trött frukt.
    2. Jag har mindre än ett år kvar tills jag är färdig fysioterapeut/sjukgymnast, och mitt mål har hela tiden varit att komplettera denna legitimation med utbildning till PT- och kostrådgivare för att kunna erbjuda mina framtida patienter så mycket kunskap som möjligt, men när CSN-lånet tickar på så har jag inte råd att gå dessa utbildningar. (Dessutom måste jag erkänna att jag nästan hade betalat utbildningen bara för att få träffa Anki, haha!)

  12. Bästa melliset på språng: smoothie och energibars/bollar. Smoothien görs på kvarg, avokado, banan, bär och mjölk. Bollarna innehåller mandel/nötter, dadlar, kokos och ibland lite kakao. Intas på språng i dubbelvagn av två glada barn, samt av mamman, efter förskolan om dagarna, går superbra 🙂
    Jag skulle väldigt gärna vilja gå utbildningen då jag precis som dig har gått pt-utbildning innehållandes en ”kostdel”, men detta var läänge sedan! Känns både viktigt, intressant och kul att uppdatera sig!

  13. Mellis på språng som jag ofta tar: banan, ägg o lite nötter. Enkelt och gott. Avancerade Mellis är inte riktigt min grej, o jag tror att det är därför många tycker att det är så svårt att få till ett bra mellanmål. Det ska vara flashiga o nya mellis enligt sociala medier men enligt mig behöver det inte vara så. Klart det är kul o testa nya sakar men banan är min absoluta favorit.
    Jag pluggar idrottsvetenskap i Kalmar, har läst en idrottsnutritons kurs i höstas och fick då upp ögonen ännu mer över hur mycket kosten påverkar oss och hur man kan påverka sin prestation med hjälp av kosten. Det skulle vara kul att lära sig ytterligare genom denna kursen o bli kostrådgivare. Har läst nästan alla böcker Anki Sundin skrivit, hon är så bra o klok!

  14. För mig handlar ”mellis på språng” om att ha någonting färdigt som enbart behöver tas fram, men det ska också gå smidigt att äta överallt. Jag undviker gärna att ha någonting som kladdar, någonting som kräver sked eller något som behöver förvaras i kylskåp under dagen, och därför tycker jag att dessa mellanmålsbars är perfekt. Detta recept är till ca 5 bars och du behöver:
    2,5 dl valfritt proteinpulver
    1,5 dl havregryn
    1 rågad matsked nötsmör, tex jordnötssmör
    Honung (valfritt)
    Ca 0,5 dl mjölk (beror på vilket proteinpulver du använder)
    Blanda alla ingredienser förutom mjölken i en bunke med händerna. Tillsätt lite mjölk i taget till du får en fast konsistens. Tryck ut smeten på ett bakplåtspapper och dela i önskad storlek. Linda gärna in varje bit i lite folie så blir det ett perfekt mellis att ta med ”på språng”. Förvaras i kylen upp till en vecka men går även finnemang att frysa och ta ut vid behov.
    Mitt intresse för kost började för ca 5 år sedan när min bästa kompis blev sjuk i anorexi. Där och då ville jag göra allt för att hjälpa henne och mitt intresse för hälsa, kropp och kost växte snabbt. Idag är hon frisk och fri, men mitt intresse är fortfarande otroligt starkt och min främsta dröm i livet nu är att jobba just med nutrition och träning. Vad jag vill göra exakt vet jag inte, men jag skulle bli så otroligt glad om jag fick möjlighet att lära mig mer om kost och kanske hitta en tydligare riktning vad gäller utbildning och framtid. Anki Sundin är ju inte direkt en nybörjare i ämnet och det hade varit en ynnest att få lära av just henne!
    Tack för en superbra blogg! Kram <3

  15. Bästa mellis på språng är en halv avocado med örtsalt och pressad citron!
    Vill på mitt nya liv få fart,
    en utbildning till kostrådgivare vore en bra start.
    Hälsa är min melodi,
    förstå hur GLAD jag skulle bli!

  16. 1. Mitt bästa mellanmål på språng, ska vara enkelt, ge bra mättnad, inte kladda eller skapa otrevnad för personer runt omkring (ex nötter- allergi eller ägg- kan lukta illa)
    Med detta sagt: Om tid finns, Chiapudding som kan förberedas i förväg, gärna gjord på turkisk yoghurt för extra mättnad. Toppa med bär och en banan.
    Om inte tid finns, en dubbelknäckemacka med pålägg, ost + skinka, avokado eller ett stekt ägg.
    2. Jag är hjälptränare för 2 stycken handbollslag för tjejer som är födda 00-02. De är i en väldigt känslig ålder och har mycket frågor och funderingar. Jag har några högskolepoäng i nutrition så kan svara på deras frågor någorlunda men önskar att jag visste mer. Har sett ätstörningar på väldigt nära håll och det önskar jag ingen, därför önskar jag mer kunskap så jag dels kan hjälpa dessa tjejer och andra. Sedan tycker jag det är väldigt intressant hur kroppen och kosten påverkar ens mående.

  17. Mellanmål på språng, jag tar gärna ett kokt ägg och en näve blandade nötter när jag behöver få bra energi. De flesta matbutiker har ju en salladsbar där ägg ofta ingår så det är ganska lätt att få tag på idag 🙂 Avokado är också en mellisfavorit.
    Jag är personlig tränare och löpcoach och det hade varit fantastiskt att komplettera det med en kostrådgivar-utbildning för att bredda mina kunskaper ytterligare och ha ännu mer att ge mina klienter!

  18. Vilken bra tävling, här vill jag vara med!
    1. Enkla mellanmål på språng har blivit ett av mina intressen under de senaste åren (som gravid och mamma*2), både förberett och oförberett sådant som funkar till stora och små. I kategorin köpa färdigt-mellis vinner äpple, nötter/frön, mozzarella, keso, torkade bär. Bland förberedda mellis vinner olika slags bollar med frön/gryn, smoothies och matiga muffins.
    2. Jag gillar att experimentera i köket och just nu ligger mitt fokus på mat som funkar åt hela familjen. Mat som är enkel, god och gärna också som gör gott. Sedan oktober delar jag våra mat- och mellisideer på instagram och blogg (easyeatingforkids) och intresset där har varit över förväntan 🙂 Förhoppningen är att bl.a. att kunna inspirera till att ge barnen, som inte själva har möjlighet och kunskap att välja, bra kostvanor och förhoppningsvis ökade möjligheter till en god hälsa.
    Min nyfikenhet för kost och näring har också vuxit med att jag fått se ohälsa hos närstående där kosten förmodligen haft betydelse. Jag skulle gärna vilja lära mig mer och hoppas därför på att vinna utbildningen till Lic. kostrådgivare.
    (Har grundkunskaper från pt-utb.)

  19. Hejsan!
    Snubblar in på din sida i sista minuten! Det här låter för bra för att vara sant! Precis vad jag går och drömmer om! Med krånglande ibs och intresserad av träning så har jag blivit mer och mer intresserad av kost och vad vi stoppar i oss! Skulle vilja lära mig mer både för min egen del och för att kunna hjälpa andra! Det här låter super spännande!
    Hälsningar Maria H.
    Mellis tips: Egna frukt och nötblandningar är toppen! Banan! Kokt ägg! Chiapudding med bär i ”mug to Go”!

  20. Bästa tipset är en mix med kakao, chiafrön och pumpafrön ner blandat i en mosad avokado och en skvätt vatten! Mättande och upppiggande!
    En kurs som denna skulle ge mig en fantastisk möjlighet att byta väg i livet och komma vidare mot ett liv i hälsa. Ett underbart sätt att komma igen efter min utbrändhet. Här skulle jag få en ekonomiskchans att byta yrke och både lära mig själv och andra i framtiden att äta sig till hälsa.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras