Överkroppspass med bara 1 kettlebell – 7 övningar

överkroppspass

Precis som en hantel, viktskiva eller annat kan du få ruskigt bra styrketräning med bara en kettlebell.

Hemma hos mig är det faktiskt enda vikten jag har, en 12-kilos kettlebell, men med den kommer jag långt för ett bra överkroppspass. Vi kan ju äga hur många redskap som helst, men ofta är det ju idéerna och/eller motivationen som faktiskt saknas. Att GÖRA är det som ger resultat..

..slutpredikat. Jag tycker själv att det är svårt att få inspiration till hemmaträning, men då och då inser jag hur bra det är. Att riva av ett pass utan tid för transport eller ens ombyte om man vill. Dessutom är utbudet av övningar stort, ja, även med bara en kettlebell som jag visar dig ett överkroppspass med i det här Instagraminlägget:

https://www.instagram.com/p/CWARMKIslmK/

Överkroppspass med bara 1 kettlebell – 7 övningar

⚡︎ 1. Enarmssving + push-press

⚡︎ 2. Enarmsrodd

⚡︎ 3. Ensidigt bröstpress

⚡︎ 4. Bicepscurl

⚡︎ 5. Ben- + bäckenlyft

⚡︎ 6. Russian twist

⚡︎ 7. Tricepspress över huvudet

Upplägg? Välj ut dina favoriter eller alla som ett heltäckande överkroppspass med förslagsvis 10 reps per övning direkt efter varandra. Vila 1 minut, upprepa 4 varv (d.v.s. 2 ggr/sida vid dom ensidiga övningarna).

Fördelar? Framför allt smidigt att bara behöva 1 enda redskap för effektiv träning, här ett överkroppspass med mer fokus på styrka än puls, så våga ta en lite tyngre kula och gör så många repetitioner du kan. Min i filmen väger 10 kg vilket funkar för mycket, men bra med 2 olika för olika starka muskler.

Kram och kör så det ryker! ♥/A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras