5 superset för styrka + rörlighet – helkroppsprogram

Styrketräning + rörlighetsträning = kanonkombination.

Ja, superset över lag om du frågar mig och som du nog hör på namnet, ”super”. Att slå samman två övningar, alltså köra dom direkt efter varandra innan vila och därefter nästa superset kan både vara fysiskt utvecklande och tidseffektivt. Här vid ett helkroppsprogram med 10 övningar där varannan ger dig styrketräning med basövningar, varannan ökar din rörlighet. Allt du behöver är en skivstång, men du kan även använda kettlebell, hantlar eller byta ut styrkeövningarna mot det som funkar för dig. Till rörlighetsövningarna räcker det däremot fint med din egen kropp.

Foto: Pär Olsson

Så här kör jag ofta själv vid mina styrkepass, speciellt med kombinationen styrka + rörlighet eftersom det känns skönt att sträcka ut och mjuka upp efter något tungt. Sällan efter något uppstyrt program, mycket sitter i ryggraden efter alla år, men för dig som vill ha idéer har jag alltså planerat ett upplägg. Och jag tror du förstår vad jag menar med att kombinationen hårt + mjukt ger en behaglig kontrast. Att känna hur förkortade och ”ihoptryckta” muskler sträcks ut efter det tunga. Prova du med och känn efter!?

5 superset för styrka + rörlighet

  • Marklyft + utfall bakåt med diagonal stretch x 4 med 8-12 reps/sida
  • Djup knäböj + fyrfota diagonallyft x 3 med 8-12 reps/sida
  • Stående rodd + dubbel vinkelposition, x 4 med 8 v.s. 1 reps
  • Axelpress + triangel med sidostretch, x 4 med 8 v.s. 1 reps
  • Bänkpress + knäsättande stretch av framsida, x 3 med 8 v.s. 3 reps/sida

Upplägg: Kör övning 1 ihop med 2, alltså direkt efter varandra innan vila o.s.v. Upprepa lika många gånger för varje sida. Du väljer själv vikt, set och repetitioner vid varje övning, men programmet kan du se som ett förslag.

Lycka till med veckans träning! /A

Fler rekommenderade pass med superset:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras