SportHälsa testar: Megaformer – grym coreträning i grupp

Tycker du fria vikter är läskiga och föredrar kroppsviktsträning, gärna med extra krut till din core?

Då är Megaformer något för dig! Ja, eller som komplement till annan träning, för det här är verkligen ett pass jag törs säga att ALLA har nytta av. Att jobba med dom inre viktiga musklerna i bålen, kring knän, höfter, axlar.. och i en hyfsat skonsam form. Visst är Megafoner utmanande, men utan risk att tappa något tungt på tårna. Den största skaderisken skulle väl vara ens egna stelheter, att sträcka sig, men det kan man ju göra närsomhelst.

Om Megaformer intro

Under de 60 minuter långa Megaformer introkurserna tränar du tillsammans med en grupp människor under ledning av erfarna instruktörer. Här finns tid för alla frågor du kan ha före-, efter- eller under passet. Efter kursen kommer du att vara bekant med hur du tränar både säkert och effektivt på Megaformer och tryggt gå på vilken klass som helst på schemat. Du anmäler dig till antingen 3 eller 4 veckors kurs med lektioner en gång i veckan. Ett par greppstrumpor ingår i avgiften. Kurserna hålls i vår Vasastan studio.

megaformer

Igår besökte jag och mina SportHälsa-kollegor Ewelina, Johanna och Oskar BeCore i Vasastan för att testa Megaformer. Vi fick på oss ett par strumpor med halkskydd och instruktören visade oss utrustningen som påminner lite om en sträckbänk i mina ögon. Dels har du själva bänken med rörliga delar du står/ligger/sitter på, sen olika viktfjädrar att ändra och kablar med handtag för övningar och balansstöd. Svårt att förstå sig på till en början, men jag ställde mig intill en tjej som verkade ha koll att följa, samtidigt som instruktören gick runt, hjälpte till och förklarade tydligt.

megaformer

Mitt personliga omdöme

Ok, wow. Jag tänkte att det blir fint med ett ”myspass för coremusklerna”, men fasiken vad jag fick kämpa, både med rumpa, lår, axlar och framförallt core i alla övningar. Och bytena gick snabbt, utan en paus på hela timmen. Effektivt alltså och inte en chans att bli uttråkad eller titta på klockan.

Nu gillar jag ju även ”skrot” och tror även på att belasta skelettet med tunga vikter, plus konditionsträning ute i naturen som jag inte skulle vilja ersätta, men komplettera. Är det något jag både behöver och slarvar med är det regelbunden specifik coreträning. Jag tänker ofta att ”äsch, coren får träning i allt annat..” men vid ett pass som Megaformer är det verkligen fullt fokus på att hålla rätt kontakt och lära sig aktivera musklerna även då du t.ex. jobbar med benen. Kanonbra.

Det enda jag inte gillade var namnen på vissa övningar som knöt an till kroppens utseende och kändisar, lite onödigt att öka fixeringen tycker jag. Annars är jag positivt överraskad och kan som du förstår rekommendera dig att själv prova passet om du har tillfälle.

Kram! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras