Asics Gel Cumulus 26 – löpskotest och 10 djupa andetag

* Produkttest med reklam för Asics Gel Cumulus 26 *

Ett. Andetag. I. Taget.

Så enkelt och svårt ibland. Jag kan själv hoppa över andetag i jakt på nästa när jag är stressad, vilket blir ohållbart till slut. Att andas är ju – tillsammans med hjärtslagen – det mest fundamentala för vår existens. Och att inte utnyttja sin fulla potential är ju dumt, därför denna påminnelse i repris till dig som behöver.

Det är avslutningar, jobb, semestern ska planeras, sommarfester.. och är det bara jag, men ljuset väcker mig extra tidigt om mornarna. Härligt och mycket roligt som händer, men hjärnan är upp i varv och sömnen är viktig för ALLT du vet, inte minst hur stresstålig och klartänkt man blir. Jag tar ofta igen det med att somna tidigare om kvällarna, men mitt upp i tröttheten: se rad 1 igen.

Knappast någon rocket science, men om att du var och när som helst kan ta ett långsamt, djupt andetag och påverka massor..

10 hälsoeffekter du får av ETT enda, djupt andetag

  • ökar din syresättnigen i kroppen
  • ditt sinne blir mindre reaktivt
  • nervsystemet stärks
  • rädslor börjar lösas upp
  • vänster och höger hjärnhalva balanseras
  • irritation, nedstämdhet och osäkerhet minskar
  • matsmältningen förbättras
  • lugn och tålamod förbättras
  • du blir mer närvarande
  • du får mer ork

Ändå lätt att glömma bort att dra luften hela vägen ner i lungorna, jag vet. Speciellt i hektiska stunder och ibland längre perioder. Och snabba andetag är också bra ibland för att stärka lungorna, men som sagt – vi får fördelar med att lugna ner dom ibland också.

Löpning är en av träningsformerna där jag automatiskt påminns om att andas ordentligt, men även där är det lätt att hamna högt upp i bröstet, speciellt vid tuffa intervaller. I tisdags sprang jag däremot en lugn runda, som jag ofta gör efter en ”kontor- och crossfit-måndag”, med dessa 3 tankar:

  1. Såpass lugnt att jag kan andas hela vägen ner i magen..
  2. ..och känna in kroppen, släppa spänningar och vara i rörelse hela rundan, utan forcerad löpteknik.
  3. Testa mina nya Asics Gel Cumulus 26!

Bevis på att grönt ÄR skönt! Och snyggt. Jag älskar att inviga sprillans skor, känna in- och jämföra bekvämligheten för fötterna mot mina gamla. Hur sulan svarar på frånskjut och landning, lätthet och markkontakt, om dom passar för snabbpass eller som där – en lugn mysjogg?

Såklart såpass välutvecklade löpskor som ASICS GEL-Cumulus 26 funkar för många olika slags pass och underlag, men min upplevelse var att den uppbyggda sulan lämpar sig extra bra för långdistans och asfalt. Samtidigt väldigt lätta, så jag ser även fram emot att provspringa snabba intervaller i dom.

ASICS GEL-Cumulus 26

Upplev ultimat komfort med ASICS GEL-Cumulus 26, en neutrala löparsko med underbart mjuk löparkänsla under alla dina olika träningspass. FF BLAST™ PLUS-dämpning och PureGEL™-teknik är strategiskt placerade i mellansulan. Denna ger en lätt stötdämpning och responsiv start, medan PureGEL™-tekniken ger mjukare landningar. Du kan räkna med mjuk landning tack vare OrthoLite™ X-30-innersulan och med en ovandel i teknisk mesh kommer dina fötter alltid att vara fräscha och svala från början till slut.

Funktioner och fördelar:

  • Löpsteg: Neutralt
  • Häldropp: 8 mm
  • Vikt: H 255 g/ D 220 g
  • Material ovandel: Ovandel i konstruerad mesh
  • Material mellansula: FF BLAST™ PLUS, PureGEL™
  • Material yttersula: FLUIDRIDE™ yttersula
  • Minst 75 % av materialet i ovandelen är tillverkat av återvunnet material
  • Pris ca 1700 kr, du hittar bl.a. ASICS GEL-Cumulus 26 här!

Till har jag även The ACCELERATE BRA från ASICS senaste kollektion. En löpar-bh med hög support som är designad för att öka komforten och förbättra andningsförmågan. Skön, med korsade band i ryggen och formade kupor. 

Och du – vi måste såklart inte springa för att djupandas. Jag gör det ofta även vid en promenad, styrketräning eller när som helst då jag behöver ny kraft, släppa stress, lugna ner mig, fånga tålamod m.m. Då drar jag ner luft djupt via näsan och blåser ut så låååångsamt jag kan. Finns många olika andningsövningar om du googlar, men behöver inte vara krångligare än så. Kram! /A

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.