Digitala trender (och glass)

Igår var första riktiga lektionsdagen på min utbildning till Marknadskommunikatör inom sociala medier på Nackademin, vilket inte alls känns som lektioner utan mer ”lek”. Precis som vid utbildningen till Lic. Eleiko PT våren 2014 är detta ett stort intresseområde som jag redan är fullt aktiv inom, både privat och genom bloggjobb. Men jag är långt ifrån fullärd. Dessutom är det så roligt att lära känna likasinnade, folk med stor kunskap och erfarenhet.

Bland annat pratade Emelie Fågelstedt, frilansare som digital kommunikationskonsult och skribent inom sociala medier, om nutidens och digitala trender. De som växer och hon anser kommer bli populära i framtiden:

  • Digital nomads. Att jobba på distans med sociala medier, t.ex. bo utomlands eller som på fjället och jobba åt företag.
  • Emojis/stickers. Du använder dem säkert själv mycket i Instagram och framöver kommer företag och privatpersoner allt mer vilja ha sina egna. Där orden inte räcker till för att förmedla känslor digitalt tar emojis vid 🙂
  • Snapchat – ett snabbt och avskalat sätt att kommunicera i form av chat med text, film och bilder med en eller flera specifika personer, d.v.s. inte till alla följare som med Twitter och Instagram. Meddelanden raderas sen från kanalen. Sara förklarar här på ett bra sätt.
  • Social shopping. Framöver kommer vi med ett enkelt klick på bilder i sociala medier som Facebook och Instagram köpa produkter.
  • Facebook och Twitter växer som nyhetskällor.
  • Live streaming, d.v.s. korta filmklipp, växer stadigt i populäritet genom ex. Periscope (som jag precis börjat utforska som @trendotraning), YouTube och Facebook LIVE (som ännu bara är för kändisar).

Den digitala närvaron genom sociala medier är viktig för dagens företag och kommer bli ännu viktigare framöver. Sociala medier är länken för att synas och kommunicera med målgruppen, något som alla företag kanske inte har bästa koll på. Min roll där kan bli att sköta deras olika kanalerna, marknadsföring, kommunikationen och visa upp det företaget står för. En otroligt spännande framtidsbransch och yrkesroll tycker jag.

Ständigt starka plattformen är även Facebook som över 90% av befolkningen är aktiv på, Twitter, LinkedIn, bloggar och träffbarhet på Google. Mycket jag ser fram emot att lära mer om.

b&j_utter

Gillar redan utbildningen och slukar all kunskap jag kan komma åt, likt glass. Bara den bevis på hur smart det är att använda sociala kanaler för reklam. Den här limited edition-sorten, Ben & Jerry´s Utter Peanut Butter Cutter Cookie Core, har jag varit sugen på ända sen Katarina tipsade om den på Instagram för ett par veckor sen. Äntligen hittade jag ett ställe som sålde den – 7/11 på Odengatan 22. Om den inte redan tagit slut efter gårdagens Instagrambild. Smakmässigt himmelriket för oss jordnötssmör-, kak och glassälskare!

5 kommentarer
  1. Intressant utbildning. 🙂 Tycker trenden med att facebook och twitter blir nyhetskällor är en skrämmande eller iaf problematisk utveckling. Märktes inte minst efter det hemska dådet på Ikea. Ryktesspridning och total avsaknad av redaktionellt arbete ansvar. Ett sidospår men kom direkt att tänka på det.

    1. Fanny – jag vet inte mer om hur det kommer gå till (än), om det tex bara är större medier som får skriva nyheter etc. Och det borde ju gå att välja vilka man följer. Men som med allt på internet kan förstås fel information spridas. Gäller att vara medveten om att allt man läser inte är sant.

  2. Hej hej,
    Men vilken rolig utbilding du går 🙂 jag jobbar själv bara med webb som redaktör men känner att jag verkligen skulle vilja specialisera mig på ngt annat. Du får gärna förmedla lite av vad du får lära dig 😀 tror nämligen att dessa utbildningar bara finns i Stockholmstrakten och det är lite svårt att plugga igen på distans från Sundsvall 😉

    Lycka till med utbildingen!!!

    1. Anna – Låter som att du har ett roligt jobb ändå, men visst är det kul att lära sig mer. Jag kommer absolut berätta mer om utbildningen. Tack snälla!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras