Pasta pesto och pressdagar

Efter en dag med både träning, skola och mingel vid PR-byråernas pressdagar passar snabbmat som pasta pesto med köttfärs bra.

För mig är det väldigt värdefullt att resa bort med familjen för att umgås och uppleva världen, men inför och efter en resa är det alltid extra stök. Att packa resväskor till sig själv och fyra barn och sen komma hem med all tvätt, till ett tomt kylskåp och i ordning inför vardagslivet. Från restaurangmiddagar ska egen mat lagas och tiden för träning styras efter familjeschemat och övriga livsagendan.

Klart värt besväret och min lösningen saken är enkel. Att som vanligt att sänka kraven. Både gällande saker som träning med kortare pass, hur mycket utöver det ”normala vardagslivet” som jag hinner/orkar med och hur avancerade maträtterna är.

Hip thrust /Anna LissjanisDagens träning: 4 set utfallsgång med hantlar, 4 set marklyft, 4 set hip thrust. Gå – fälla/lyfta – pressa.

Idag startade jag dagen med en halvtimmes underkroppsträning mellan förskolelämning och skoldagen. Kort men stärkande med basövningar som tar på stora muskelgrupper. Som jag skrev i inlägget om min planering kring benträning – en perfekt balans mellan kortare och längre pass utifrån livet.

Sen vidare till skolan och på vägen hem kikade jag förbi ett par PR-byråer där deras nyheter inför hösten 2016 visades upp. Pressveckan (där annat än vikter pressas) är igång. Jag kommer visa upp lite av det jag såg framöver, men hann inte besöka alla byråer med min samarbetspartners den här gången.

Som sagt. Att inte pressa (!) in mer i agendan än rimligt och att sänka kraven. En middag behöver inte heller vara särskilt komplicerad eller dyr för att vara god och näringsrik. Keep it simple!

Pasta med pesto och köttfärs /Anna LissjanisKoka bönpasta och blanda med pesto. Stek köttfärs i olja och valfria kryddor. Servera med grönsaker, pumpakärnor och gärna permasanost (något vi tyvärr inte hade hemma).

Pasta pesto med stekt köttfärs och grönsaker.

Gott, lättlagat och perfekt att göra mycket av så det räcker till morgondagens lunchlåda. Tidigare i veckan fick jag en bud med produktnyheter från ICA Gott Liv och ICA i love eco inför deras nya friskvårdssatsning ICA Klassikern. Perfekt till vårt tomma skafferi och produkter som ska vara extra bra för uppladdning och återhämtning, utvalda av ICAs chefsdietist Christina Karlsson.

”Det är tydligt att regelbunden motion och hälsosam kost har ett samband. Om du motionerar och rör på dig vill du ofta också äta mer hälsosamt. Med ICA Klassikern vill vi på ICA uppmuntra och inspirera svenskarna att röra på sig mer och samtidigt börja äta lite nyttigare”, säger Christina.

Produkter från ICA Gott Liv och i love eco - Anna LissjanisGlutenfria produktnyheter: ICA Gott liv bönpasta av ekologiska edamebönor och sojabönor (sistnämnda använde jag – gillades av alla i familjen), ICA Gott liv Vit Dinnerbooster av quinoa, hirs och amarant, müsli med tranbär & pumpafrön, i love eco faritrade mjölkchoklad och mörk choklad med flingsalt. Sistnämnda var en riktig mumsig hit till mitt koffeinfria kvällskaffe.

ICA Klassikern är en kul ide tycker jag som genomfört en riktig Svensk Klassiker. Att du genomför Vätternrundan, Vansbrosimningen, Lidingöloppet och Vasaloppet var du vill, på dina egna villkor. Du har flera veckor på dig för varje moment, kan dela upp dem hur du vill, men får ändå en peppande utmaning som kan hålla motivationen uppe.

Här kan du läsa mer om och anmäla dig till ICA Klassikern.

4 kommentarer
  1. Jag håller i trådarna för Ica-Klassikern på mitt jobb 🙂
    Superkul att få inspirera andra till mera rörelse i vardagen och hälsosammare vanor via små steg som t.ex vardagsmotion&mera frukt & grönt!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras