Innehållsstrategi för en blogg – 7 framgångsfaktorer

Kunskap om träning och hälsa jag ville dela med mig av till fler än mina PT-klienter. Ett stort intresse för foto, formgivning, träningsmode. Och en smula exhibitionism, att ”bli någon”.

Där har du anledningarna till att jag började blogga 2009. Sen dess har det hela tiden tillkommit nya mål och drömmar med bloggandet. Om att min stora hobby kan ge mig mer än en personlig tillfredställelse av samlade minnen, recept och ge tips till andra. Mycket jag inte tänkt från början, faktiskt det allra bästa, kom till mig utan någon plan bakom. Vänner, upplevelser och jobbuppdrag.

Nu har det blivit mycket snack om bloggande, men jag tänker att du kanske också blir sugen efter det jag skrev om igår? Att en blogg öppnar upp så mycket möjligheter, blir ett fönster ut mot världen och kan ge dig en ny yrkeskarriär om du har viljan, är beredd att lägga ner jobb och har tålamod.

ans_dator

Visst kräver bloggen mycket tid, engagemang och obekväm arbetstid, men till dig som funderar på att börja rekommenderar jag det verkligen – för din egen skull eller för ditt företag. Men vill du göra business av ditt bloggande krävs lite mer arbete och en plan bakom, att du först tänker igenom ett och annat.

I dagens måndagslista delar jag med mig av mina bästa tips, bra att se över innan du sätter igång för att lyckas. Kanske det inte behöver ta 7 år att nå dit du vill, så som för mig?

Innehållsstrategi för en blogg – 7 framgångsfaktorer

1. Mål

Vad är ditt mål med bloggen? Syftet? Att sälja något? Nätverka? Bygga relationer och ge mervärde till målgruppen? Bygga ditt varumärke? Eller att skriva dagbok?

2. Målgrupp

Vem riktar sig bloggen till? Ett råd är att undvika att försöka tillfredsställa ”alla”, utan i stället gör en undersökning över vilka som ingår i din målgrupp och vad de har för behov. Utifrån dessa kan du föreställa dig att du skriver för en specifik person, en ”persona”, d.v.s. fiktiv person ur målgruppen. Det förenklar för dig som skriver och gör att läsaren känner att orden är riktade mot honom/henne.

3. Ämne

Vad vill du säga? Samla alla idéer. Vad gör dig unik och intressant? Välj ämnen förankrade till företaget/bloggens syfte eftersom det är ditt expertområde och verkar mest trovärdigt, men ibland kan det lätta upp att dela helt annat innehåll. Bloggen är ett utmärkt forum att lyfta dina/ditt företags grundläggande värderingar, vision och historia.

Jag antar att IT-konsulten redan har information om sina tjänster på hemsidan. Bloggen ska därför inte vara ett ställe att sälja, men får gärna visa upp vad han/hon kan genom att skriva om ämnen som läsaren har nytta och glädje av. Exempel på det är lättlästa listor med tips och tutorials, saker som även går att SEO-anpassa för att ge fler träffar på Google. Kanske företaget har egna experter som kan dela med sig av sin kunskap?

För att hitta bra ämnen som kan intressera målgruppen är det bra att omvärldsbevaka. Att ha koll på vad din målgrupp gillar och vad dina konkurrenter gör. Delta gärna i konversationer på olika bloggar och forum som har stort engagemang hos målgruppen. Att ha speciella teman på blogginlägg olika veckodagar, beroende på säsong, högtidsdagar eller aktuella händelser är också tips för att hålla bloggen intressant och ge träffar på Google.

4. Stil och ton

Jag rekommenderar att våga vara personlig. Genuint intresserad för andra i bloggen, ett vinnande koncept för engagemang och trogna följare. Att stå för sin synpunkt och våga sticka ut utan att ”skrika” ut ditt/företagets budskap. För mycket sälj kan ha motsatt effekt, skrämma bort läsarna.

Skriv på ett språk som målgruppen förstår, personligt men utan att vara för högtravande eller självcentrerad. Det kan vara på ett roande eller lärorikt sätt – huvudsaken är att du tänker på hur läsaren tolkar det.

6. Frekvens

Lägg upp en plan för din blogg. Hur ofta ska den uppdateras? Av vem? Vad är rimligt tidsmässigt? Hur stor budget har företaget att lägga på bloggen? Bättre att lägga sig på en hållbar nivå än att göra läsarna besvikna genom att tvingas dra ner på antalet blogginlägg eller kvalitén. Gör ett skrivschema om fler ska bidra med inlägg, samt planera för hur ofta kommentarer ska besvaras, av vem, tonalitet, vad som är ok och inte att skriva i bloggen.

För att driva trafik och öka engagemanget på bloggen råder jag honom även att vara social i andra forum, grupper och bloggar på internet. Att han/hon sprider bloggens innehåll och engagerar sig genom att kommentera och länka ut. På så sätt hittar nya läsare bloggen och han sprider sitt varumärke.

7. Analysera

Vad har varit uppskattat av det du skrivit och vad har inte intresserat läsarna? Utvärdera i kommentarsfältet, enligt statistik på ex. Google Analytics och genom att fråga personer i din närhet som läser bloggen och kan ge ett ärligt utlåtande. En viktig del för att bloggen ska utvecklas och bli bättre.

Lycka till!

5 kommentarer
  1. Superbra tips till dem som vill börja blogga! Det behövs mer hälsobloggar! Vi vill få fler att leva hälsosammare! 🙂 Själv bloggar jag om vegan och rawfood mat, så otroligt kul! Kika gärna in för recept och fakta 🙂 http://rawvegan.se kram, Victoria

    1. Bra att du tycker det Mia! Och jag håller med. Er som läser har jag rätt bra uppfattning om vad ni gillar, har ju gjort några läsarundersökningar, men är inte så bra på Google Analytics. Det är en hel vetenskap.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras