FILM: 10 övningar med hantel – helkroppspass

Det krävs inte mycket utrustning för ett helkroppspass.

I veckans träningsfilm visar jag dig 10 övningar med hantel och EN endaste räcker. Sen kan det ju vara fördelaktigt att ha några olika tunga för olika starka muskler, men inget måste som sagt. Fördelen med att träna en sida i taget är att du kan jämna ut olikheter i kroppen, något som förebygger snedbelastning och skador. Du får du även extra bra träning för dina coremuskler som automatiskt kopplas på för att stabilisera kroppen. Dessutom – enklare att hitta eller ha hemma en hantel än flera.

Ja, jag visar gärna hur du gör din träning så enkel och lättillgänglig som möjlig, vilket är ”regel” nr 1 för ett hållbarheten i längden. Som här – att du kan köra 10 övningar med hantel som ger hela din kropp effektiv styrketräning. Samma upplägg och nästan alla övningar kan du även göra med en kettlebell eller viktplatta, men för vissa krävs något rullbart eller med handtag. Äsch, jag visar!

10 övningar med hantel – helkroppspass

  1. Utfallssteg bakåt
  2. Enarms axelpress
  3. Enarmsrodd
  4. Front squat
  5. Hantellyft framåt
  6. Sidoböj
  7. Enbensmarklyft
  8. Bicepscurl
  9. Tricepspress över huvudet
  10. Maghjulet

Upplägg: Välj ut några övningar åt gången eller kör alla som ett helkroppspass, förslagsvis med 3 x 10 repetitioner per sida.

Heja om du testar och hoppas du får en riktigt fin helg. Kram! /A

Fler rekommenderade övningar med hantel hittar du här:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras