Underhållspass – god-jul-program med kroppsvikt och gummiband

program med kroppsvikt

Om du pausar prestationsmålen, men mår bra av att träna under en resa eller hemma i jul?

Då är ett program med kroppsvikt och redskap du lätt kan ta med dig bra. Att underhålla din styrka och få den välbekant sköna känslan i kroppen med övningar som KAN, men inte nödvändigtvis gör dig starkare än vad du är för tillfället. Träning för att bibehålla den nivå du byggt upp, men utan samma påfrestande belastning som när du vill bli bättre på något. Och som vanligt är det svårt att ge ett generellt program eftersom jag skulle behöva intervjua, gärna träffa, dig som läser. Men jag har ändå gjort ett försök med övningar jag tänker att dom flesta kan köra med viss modifikation.

Här får du ett program med kroppsvikt och gummiband för att bygga- och/eller ”underhålla” din styrka med 8 lättillgängliga övningar under ex. en resa. Jag har även skrivit alternativ vid respektive övning om någon är för tung eller lätt.

program med kroppsviktprogram med kroppsviktUNDERHÅLLSPASS 2.0 – program med kroppsvikt och gummiband

  • Utfallssteg bakåt, 3 x 12 reps (tyngre: med hopp eller vikter)
  • Spindel push-ups, 3 x 12 reps (lättare: vanlig push-up/på knä, tyngre: med fötterna på högt föremål)
  • Excentrisk enbensknäböj till stol, 3 x 12 reps/sida (lättare: stå på 2 ben, tyngre: jobba djupare, utan stol)
  • Sittande hög rodd med gummiband, 3 x 12 reps (lättare: förläng gummibandet, tyngre: förkorta gummibandet)
  • Musslan med gummiband, 3 x 12 reps (lättare: förläng gummibandet, tyngre: förkorta gummibandet)
  • Stående enarmsdrag åt sidan med gummiband, 3 x 12 reps (lättare: förläng gummibandet, tyngre: förkorta gummibandet)
  • Stående bicepscurl med gummiband, 3 x 12 reps (lättare: förläng gummibandet, tyngre: förkorta gummibandet)
  • Pallof press, 3 x 12 reps (lättare: förläng gummibandet, tyngre: förkorta gummibandet)

Förslag på upplägg: Kör en övning i taget eller ett set per övning direkt efter varandra i en cirkel. Vila en minut och upprepa 3 varv.

program med kroppsviktHoppas programmet – eller delar av det – är något du kan använda. Eller tipsa en vän? Kram! /A

Fler rekommenderade program med kroppsvikt och gummiband:

 

Underhållspass – god-jul-program med kroppsvikt och gummiband

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras