FILM: 12 minuters hantelpass för hela din kropp

Sagt det förr och nu igen – dumbbells – INTE dumt!

Ett hantelpass ger dig stor rörelsefrihet och jämn belastning på kroppens olika sidor. Många av oss är starkare på ena sidan p.g.a. att vi är höger- eller vänsterhänta och helt enkelt använder den ena mer. Med en skivstång och i maskiner kan du också nyttja din starka sida mer än den andra, varför det är bra att jämna ut genom att träna en sida i taget ibland. För skadefrihet och mer kraft i hela kroppen helt enkelt. Det kan du även göra med kettlebells, i en cabelcross eller två viktskivor men nu alltså ett hantelpass.

Förra veckan körde vi denna EMOM (every minute on the minute) på F4Life Crossfit, ett hantelpass där hela kroppen fick bra träning och på tid så att hjärnan slapp bestämma. Allt fokus på dig, din kropp, teknik, känsla och kraft. Visar dig här och förklarar upplägget längre ner. Och får du inte upp filmen här i bloggen hittar du den även på min Instagram.

[  Hantelpass: EMOM with DUMBBELL ]

När du har 2 hantlar (DB), 12 minuter, 2 armar och ben:

➤ 10 x DB floor press + hip lift

➤ 10 x DB split squat / side

➤ 10 x lateral DB lift

➤ 10 x tuck ups

Hur?

Varje ny minut under 12 minuter påbörjar du en omgång av varje övning och vilar resterande tid (om det blir över) tills nästa minut och övning, alt. kör 3 varv av allt. Pausa om du behöver för att klara hålla god teknik. Fokus på muskelkontakt och tänk ”halva tempo på rörelsen i den excentriska fasen” (ofta på vägen ner).

Varför?

Tidseffektiv, jämnsidig helkroppsträning med bara ett par hantlar (ev. 2 olika vikter för över/underkropp). Skön hjärnvila när klockan styr och här: bra övningar för bröst, rumpa, axlar, höftstabilitet, mage.. fyll i ditt syfte och testa!? 

Kram och lycka till du som läser och tack till Facundo Salvador för coaching och foton! /A

Fler rekommenderade hantelpass:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras