Tunga lyft och tyngdtäcke – veckans träning och vardagsrapport #71

KAN du göra något åt det – gör det.

Mitt motto i mycket, men ibland finns inte det där första ordet. ”Kan” av olika anledningar. Eller ”orka” för den delen. Att ta fösta steget till en förändring, det tyngsta du vet, men är det inget du kan påverka – släpp det. Lägg energin på det som genererar mer. Gnäll är ok och lättar för en liten stund, men tar oss ingen vart i längden.

Det här har inte varit min bästa vecka i mannaminne, men jag har ändå gjort mitt bästa och hittat ljusglimtar varje dag… som där på bilden. Den strålande septembersolen i onsdags morse. Lite mer om allt kan du följa med på i min tränings- och vardagsrapport.

Tunga lyft och tyngdtäcke – veckans träning och vardagsrapport #71

» Träningen har ändå varit bra, alltså dom pass som blev. Tung, lugn styrketräning både i onsdags och lördags med både ”skön” känsla, fokus och styrka, men annars betydligt mindre träning än jag brukar en vanlig jobbvecka i stan. Torsdagens crossfitpass avbokade jag till förmån för en solig lunchpromenad, fredagen vilade jag. För mig ett framsteg i sig, eftersom jag alltid haft lättare att ”köra på” istället för att bromsa och lyssna. Men efter ett par nätter med mer sömn och i helgen är energi tillbaka och idag är planen att t.o.m. dra på några backintervaller. Summering vecka 38:

  • Måndag: crossfit
  • Tisdag: löpning – mysjogg
  • Onsdag: styrka – fokus underkropp
  • Torsdag: vila
  • Fredag: vila
  • Lördag: styrka – fokus överkropp
  • Söndag: löpning – backintervaller

» Måendet behöver du inte vara någon hjärnkirurg för att förstå. Trötthet. Mycket att göra, mycket i skallen, sämre sömnkvalitet, svajigare humör. Min taktik har varit att plocka bort det jag kan, fokusera på en sak i taget, snappa åt mig frisk luft så ofta jag kunnat, glädje från favoritfolk runtomkring, lyst upp tillvaron i nya tights, plus lagt mig tidigt. Jo, tänt ljus, glott på serier och ätit gott ihop med mitt gäng här hemma med. ”Ok, men varför så trött..” undrar du?

» Barnen har bott hos mig i snart 2 månader och nu en sista vecka, vilket inte var/är tanken. Och nej, jag skyller inte mitt mående på dom. Det är barnen som ger mig den största glädjen och kärleken just nu, men renovering och heltidsjobb på det praktiska här hemma har varit slitigt. Jonas har efter många förseningar av bygget i sin nya lya spikat sin inflytt tills nästa helg och har ändå lastat av så mycket han kunnat fram tills nu. Följt barnen till aktiviteter, tandläkare, shopping + ersatt mig ekonomiskt med matpengar. Dessutom är dom så stora nu, kan fixa enklare mat själva när jag kommer hem senare från jobbet, går ofta ihop med vänner till sina träningar och ut för att leka..  men nu blir det fint för oss alla med skiftet.

» Jobbet har rullat på med fullt upp. Kul. Och stressigt ibland eftersom jag håller i många bollar på SportHälsa, men även där – inga problem om jag sover ordentligt. Därför..

» Övrigt? Jag har köpt ett tyngdtäcke som nu är invigt. Om vi backar tillbaka till inledningen, ”KAN du gör något..” så varför inte testa när jag hittade ett på REA. Sov tungt (!!) under det i natt, men krävs nog några fler innan jag kan ge dig en mer rättvis ressension. 8,5 timmes sömn är iallafall gott betyg på att det 7 kg tunga täcket gjorde mig mer avslappnad. Får se om det kan hjälpa mig att vända spiralen till bättre sömn, träning, förälder, kollega.. och självförtroende även fortsättningsvis. Jo, sistnämnda får sig också en törn i trötthetsdimman, men nu jäklar. Eller nåt.

Hur mår du? Som vanligt vill jag gärna att du skriver om det är något speciellt du vill ventilera med mig, kram! /A

2 kommentarer
  1. Hej Anna!
    Jag har precis börjat träna cross fit, så kul och varierat!
    Men svårt! Min fråga till dig är, vilken typ av skor använder du? Jag har kört med vanliga löparskor men det är inte så stabilt vid tunga lyft. Funderar på lyftarskor men samtidigt innehåller ju en WOD ofta löpning och annat där lyftarskor inte är optimalt. Hur gör du?
    Tack för en spännande blogg?

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras