”Golvyoga” – liggande rörlighetsträning med 4 uppmjukande övningar

Vill bli mjukare – och ruskigt jkl STARK 2024?

Ligg kvar och öka din rörlighet med ”golvyoga”. Jo, styrka och rörlighet går hand i hand.. mer om det i texten längre ner, här visar jag dig en liten uppmjukande sekvens med 4 sköna övningar på golvet:

Får du inte upp filmen i bloggen hittar du den här på Instagram.

 

”Golvyoga” – 4 liggande rörlighetsövningar

1. Scorpionen

➤ Ligg på magen med raka ben och armarna rakt ut till sidan. Lyft upp det ena benet, rotera kroppen över mot motsatta sidan och för foten mot handen. Armar och bröst ligger i golvet hela tiden. Upprepa för andra sidan.
➤ Mjukar upp: ryggraden, runt axeln, bröstet och höften

2. Bågen

➤ Ligg på magen och greppa runt en fotled i taget. Pressa fötterna mot händerna så att ryggen formar ett ”u”. Håll några sekunder i toppläget, kom ner, upprepa.
➤ Mjukar upp: ryggraden, öppnar upp- och sträcker ut bröstet, axlarna, armarna, låren och höften.

3. Liggande hand till tå-position

➤ Ligg på rygg med utsträckta armar och lyft ena benet mot motsatt arm. Upprepa för andra sidan.
➤ Mjukar upp: runt ryggraden, höften, rumpan, låren, öppnar upp axlar och bröst.

4. Plogen

➤ Ligg på rygg och fäll i höften med raka ben över huvudet så långt det känns ok.
➤ Mjukar upp: ryggraden, skuldror, baksida lår, rumpa

▪️Hur? Håll ex. 3-5 djupa andetag i varje position och åt varje håll eller jobba dynamiskt som mig från sida till sida, förslagsvis 3 ggr/håll. Avrunda gärna med en kram.

▪️Varför? Genom att öka din rörlighet kan du bland annat utveckla bättre teknik, effektivare rörelser, få en justare hållning, bättre reaktionsförmåga och ökad kroppsmedvetenhet. Det är alltså bra med god rörlighet när du vill bli stark och det är viktigt med styrka oavsett hur rörlig du är. Kontraster du vet..

Att mjukstarta helgen med? Och min avslutning på sista styrkepasset i Jorm i julas, kram! /A

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.