Bättre hälsa på jobbet – 4 må-bra-tips

** I samarbete med Blueair luftrenare, men må-bra-tipsen är mina egna **

lopmode_sporthalsa - hälsa på jobbet
Du som jobbar heltid spenderar förmodligen fler vakna timmar på din arbetsplats än hemma, därför är det av högsta vikt att du gillar ditt jobb. Trivs ihop med dina kollegor, med dina uppgifter och miljön. Sällan är precis allt tiptop, men någon anledning fick dig säkert att välja ditt yrka och som med allt här i livet – det gäller att lyfta det positiva. Göra det du kan för att må så bra som möjligt.
Att hitta ett jobb jag tycker är roligt, utmanande och utvecklande har alltid varit mina yrkesmål – mer än att göra karriär och bli rik. På SportHälsa är det just nu väldigt stressigt med en tidning som ska vara klar för tryck idag, men annars älskar jag att det är så omväxlande. Att få utlopp för min kreativitet, vara med i hela produktionsledet och uppleva så mycket. I fredags var jag till exempel med både bakom och framför kameran vid plåtning av nästa nummers löpmode, jag delade ut ett hälsopris och skrev artiklar. Stimulerande för alla sinnen!
Här om några av de bitar som får mig att må bra på en arbetsplats, kanske dig med?

Bättre hälsa på jobbet – 4 må-bra-tips

halsopriset_sporthalsa - hälsa på jobbet
1. Rörelse. Vårt samhälle blir allt mer stillasittande och många arbetsuppgifter kräver att du använder en dator, men det går att må bra ändå. Det krävs inte mer än att du reser dig någon gång i halvtimmen, går ett varv på kontoret och sträcker på dig lite, för att få igång cirkulationen.
Ta gärna alla tillfällen som ges, som att springa ärenden eller gå en promenad med jobbarkompisarna på lunchen. Det är Academic Work ett lysande exempel på, där jag fick dela ut SportHälsas stora inspiratörspris till Emily i fredag. Hon engagerar sina kollegor till att träna och blev så glad över priset. Och jag var glad över det ärofyllda uppdraget som också är en exemplarisk må-bra-arbetsuppgift. I rörelse dessutom, eftersom jag cyklade dit.
matlador_wok - hälsa på jobbet
2. Matvanor. Jag tar oftast med mig matlådor och mellanmål i form av nötter, ägg, frukt med mera, till jobbet för att slippa akuthunger och onödiga utgifter. På bilden en wok med kyckling, wokgrönsaker, sötpotatis och jordnötter. God och bra laga-mycket-mat till matlådor.
Med tanke på hur många timmar du spenderar på din arbetsplats gör det du äter där också stor skillnad på hur du mår. Även om du har ett stillasittande jobb förbrukar även hjärnan energi. Det är därför juste både mot dig själv och dina kollegor att humöret är ok.
rodd_kb - hälsa på jobbet
3. Träning. Jag skiljer på rörelse och träning eftersom träning har syftet att ”bli bättre” på något. Motionera och röra på kroppen är för att må bra, men träning har fördel att du specifikt kan stärka områden du behöver till dina arbetsuppgifter. För mig som sitter hela dagarna är exempelvis baksida axlar och ryggen av högsta vikt i prehabsyfte, men du som jobbar mer fysiskt kan behöva träna andra saker.
Träningen är förstås även en ren må-bra-faktor, inte minst mentalt, och därför bra att ta dig tid för under arbetsveckorna. Varje dag kan vara maffigt och mer stressande än välgörande att få in för dig med ett tight schema, men boka in så många gånger som känns rimligt och håll fast vid dem.
luftrenare_annalissjanis - hälsa på jobbet
4. Miljön. En trivsam arbetsmiljö gör stor skillnad. Som att ha trevliga kollegor att prata med, att få dagsljus och andas ren luft. Kollegorna och lokalen är svårt att ändra på, men luften kan du faktiskt göra bättre.
Faktum är att inomhusluften är fem gånger smutsigare än utomhusluften på många ställen, information jag fått från Blueair som jag skriver det här inlägget i samarbete med. Det som påverkar inomhusluften negativt kan vara levande ljus, rengöringsmedel, kvalster, damm, pollen, tobaksrök, mögel och fukt. Samtliga av dessa släpper ut små partiklar och gaser som kan var skadliga för oss att andas in.
Så här kan du förbättra din inomhusluft

  1. Vädra ofta
  2. Städa regelbundet för att undvika damm och partiklar
  3. Använd en luftrenare för att minska partikel- och gashalten
  4. Undvik rengöringsprodukter som innehåller miljöfarliga kemikalier
  5. Se till att ha en välfungerande spisfläkt
  6. Välj en dammsugare med bra filter
  7. Undvik för mycket textilier där damm, kvalster och partiklar samlas

På SportHälsa har vi fått luftrenare Blueair Classic 605 att testa, stor nog att ta upp och rena hela kontorets luft från pollensymtom och andra luftföroreningar.
blueair_app - hälsa på jobbet
Den här modellen styrs smidigt via wifi genom en app. Nu har vi testat den ett tag och alla upplever att luften är mindre torr och lättare att andas än tidigare. Dessutom är själva apparaten snygg. Designen passar fint till kontorets övriga inredning.
har även luftrenare i mindre storlek för hemmabruk. Med luftmätaren Aware kan du till exempel kolla av luftkvaliteten i hemmet i realtid och efter denna anpassa hastigheten på sin luftrenare – och på så sätt alltid ha ren luft hemma. Det blir nästa steg för mig att införskaffa, men som sagt – med tanke på all tid jag och mina kollegor spenderar på jobbet gör en luftrenare stor nytta där.
Har du några andra tips för att må bra på din arbetsplats? Fyll gärna på tipsarlistan.

** I samarbete med Blueair luftrenare, men må-bra-tipsen är mina egna **

2 Kommentarer

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.