Mindful running – så springer du för mer mentalt välbefinnande

Träning är SÅ mycket mer än träning..

..brukar jag ofta predika. Du fattar säkert vad jag menar. Alla upplever vi såklart olika saker, men någon form av positiv inre känsla utöver de rent fysiska är jag säker på att alla får, plus intryck från omgivningen. Det är detta, vårt mentala välbefinnande, företaget ASICS fokuserar på med sin senaste damkollektion som jag fått hem pressprover av.

Och precis som träning är en outfit mycket mer än en outfit. Varje plagg har sin historia och för mig var träningsmode med näst intill en daglig bild av mina träningskläder, starten på mitt bloggande för 10 år sen. Då alltså med inriktning på träningsmode och namnet ”Trend o träning”. Det ena gav det andra, bl.a. massor av upplevelser, vänner, kontakter, jobbuppdrag och som jag fortfarandes tycker är spännande – en inblick i branschens trender. 

mindful running
Kläder: New strong bra, New strong jacket, New strong high waist tight.

Med ljusa pasteller, mjukt, följsamt tyg och bl.a. en lätt, vindskyddande jacka vill ASICS uppmuntra oss till ”mindful running”. Att hitta balansen i livet genom löpningen, d.v.s. en mer holistisk syn på löpningen.

Intressant studie av ASICS

Enligt ASICS studie om löpning och den mentala hälsan bland 14 000 deltagare från 12 länder, springer vi för att må bra fysiskt och mentalt:

  • Mer än en tredjedel av de som brukar motionera rör sig mer än innan nedstängningen.
  • 81% tycker att löpningen hjälper dem känna sig friskare mentalt
  • 79% tycker att löpningen hjälper dem känna sig sundare och att ha kontroll över rådande situation
  • 73% av löparna önskar fortsätta springa lika mycket som nu efter pandemin

Och ändå EN positiv grej under Covid-19 pandemin är att mer än en tredjedel (36%) är mer aktiva nu än de var innan började – trots att strikta regler kring social distans i många länder. Undersökningen visar också att en majoritet av alla som är ute och rör på sig inte gör det enbart för sin fysiska hälsa utan även för den psykiska hälsan. Två tredjedelar (67%) säger att träning hjälper dem att ta hand om sin mentala hälsa när de utsätts för utmanande situationer som den vi är i just nu, medan åtta av tio (79%) löpare säger att genom att vara aktiva känner de sig mentalt friskare och mer i kontroll. En liknande siffra (81%) säger att löpning spelar en nyckelroll för deras mentala hälsa.

mindful running
Skor: ASICS Dynablast med en lätt, fjädrande känsla.

Mindful running – så springer du för mer mentalt välbefinnande

Förutom de fina kläderna och intressant fakta fick jag hem en bunt konkreta tips hur du utför mer ”minful running”. Mentalt välbefinnande får vi ju alltid av löpning, om inte under så efter, men nu alltså ett sätt att bli ännu mer medvetna under passets gång. Här enkla råd från yogaläraren Zozo Mposula:

  1. Välj en kort runda med målet att öva mindfulness.
  2. När du hittar din rytm lägger du allt fokus på hur du springer, t.ex. på spänningen i din kropp medan du springer.
  3. Koncentrera dig på att känna hur din fot träffar marken och vad som händer med din kropp i varje steg.
  4. Försök springa så ”vackert” som möjligt och var uppmärksam på din hållning, samt spänningarna i hela kroppen.
  5. Fortsätt så i 5-10 minuter.
  6. Efter din löpning varvar du ner med en 5 minuters lång promenad där du tänker på hur du upplevt löpningen.

mindful running

#ASICSThisIsForMe

Väldigt snygga kläder och skor också tycker jag. Något som absolut kan bidra till ökat välbefinnande även på insidan. Om inte blir jag extra sugen på att använda en outfit jag gillar, vilket lockar ut mig och därmed får jag dom positiva effekter rörelse ger. In- och utsida hör ihop, det är ofrånkomligt och att vilja se bra ut är inte heller fel, men mer mundful running kan ge en ny dimension. Rensa våra sinnen, få oss att stressa av. Skönt och viktigt, inte minst i rådande tider.

Kram och ta hand om dig! /A

Relaterade lästips:

2 kommentarer
  1. Hej! Jag tror jag sagt det förut, men jag säger det igen. Jag uppskattar verkligen de här senaste inläggen om styrketräning och body building, och jag uppskattar alltid dina inspirerande modekläder, och jag gillar verkligen din nya tuffa utstrålning på bilderna. Jag vet inte om du är glad eller förbannad, och det är inget som angår mig heller, men jag tycker att det strålar om dig på sistone. Och det känns skönt att du skriver både om tuff styrketräning och om yoga och mindfulness, för jag gillar båda och det är skönt att se att andra också kan göra.

    1. Malin – vad GLAD jag blir att du skriver och berättar. Det uppskattar jag enormt, för meningen är ju att du och övriga läsare ska få med dig något.

      Haha, stämmer att jag är en mix av glad och förbannad ibland. Att jag fått ett annat driv på sistone, vilket kanske syns utåt. Jag mår i alla fall bra mitt i all tumult kring separationen. Det är tufft, men ändå är jag säker på att det är helt rätt väg att gå, något som säkert ger en sorts ”trygg utstrålning?!” 🙂

      Håller med att man kan vara- och gilla både och: det mjuka och tuffa. Kram och tack för att du skriver! <3

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras