Styrketräning med pinne – helkroppsprogram med 11 övningar

Rörlighetsövningar med pinne är inget nytt, men kanske styrkeövningar?

Hos mig hittar du bl.a. en film med 7 uppmjukande övningar och nu vill jag ge dig ett program för styrketräning med pinne. För jo, trots att själva pinnen inte väger mycket kommer du stärka dina muskler med dom här övningarna. Ibland är ”lättast tyngst” som jag brukar säga. Har vi dessutom några begränsande stelheter blir det extra kämpigt, plus att dina coremuskler får jobba mycket i hela passet.

Här kan du alltså spara ner programmet som både ger dig rörlighet- och styrketräning med pinne. Välj ut några övningar eller kör alla som ett helkroppspass, även antalet set, repetitioner eller om du väljer att köra på tid, anpassar du efter dig. Och har du inget kvastskaft som mitt på bilden – ta en innebandyklubba, golvmopp eller liknande.

Styrketräning med pinne – helkroppsprogram med 11 övningar

  1. Uppvärmning del 1: Axelrotation, 10 reps/sida
  2. Uppvärmning del 2: Aktivt rörlighetskomplex, 10 reps
  3. Overhead squat, 4 x 12 reps
  4. Diagonalhäv med pinne, 3 x 12 reps
  5. Utfallssteg med pinne bakom ryggen, 3 x 12 reps/ben
  6. Axelpress, 3 x 12 reps
  7. Good mornings, 3 x 12 reps
  8. Front bodyline drill, 3 x 12 reps
  9. Axelrotation bakåt med pinne, 3 x 12 reps
  10. Excentriska enbens tåhäv, 3 x 12 reps/ben
  11. Crunch med pinne, 3 x 12 reps

Upplägg:

Börjar med övning 1 + 2 som uppvärmning, välj sen ut några av övningarna att komplettera din nuvarande träning med eller kör samtliga som ett helkroppspass. Vill du heller träna på tid är ett förslag att jobba 45 sekunder, vila 15 x 3 per övning och sida.

Årets sista träningsprogram alltså. Hoppas något du har glädje av. Kram! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras