FILM: Cirkelpass med skivstång – 6 basövningar

Om jag ska ge dig bara ett redskap blir det en skivstång!

Kul variationsrikt och multifunktionellt, inte minst för basövningar med våra grundrörelser. Det är vad jag vill visa dig i det cirkelpass med skivstång som jag körde delar av på Jormgymmet. Visst är det bra med hantlar, kettlebells, gummiband och mycket annat, men fördelarna med att köra ett cirkelpass med skivstång är att den passar för tunga basövningar på kortare tid.

En skivstång kan du lasta mycket vikt på, det går snabbare att träna två sidor än en åt gången och cirkelupplägget minimerar vilotiden mellan övningarna. Alltså bra när du som jag här i Jorm önskar snabb, men effektiv träning. Sen orkar du sällan köra lika tungt när vilan mellan seten är kortare, så vill du träna maxlyft är cirkelpass inte lika lämpligt, men det här är bara ett förslag. Du anpassar som vanligt upplägget efter dig, men min tanke är i alla fall att du ska få flera av våra grundrörelser med ett enda redskap. Här: gång, drag, press, knäböj, höftfällning, rotation – rörelser inför livet!

Cirkelpass med skivstång – 6 basövningar

  1. Utfall bakåt – 20 steg
  2. Räckhäv  – 10 stycken
  3. Militärpress – 10 stycken
  4. Knäböj – 10 stycken
  5. Raka marklyft – 10 stycken
  6. Joystick – 20 stycken

Förslag på upplägg: 

Kör 10 repetitioner per övning som du kör direkt efter varandra. Vila 1 minut och upprepa ex. 4 varv.               

Detta cirkelpass med skivstång blev mitt sista för den här Jormtrippen. Idag reser jag och mina 3 pojkar tillbaka till Stockholm igen, medan Jonna åker med min syster och familj på söndag. Tacksam för ännu en fin vecka.

Lycka till om du testar och hoppas du får en härlig helg. Kram! /A

Fler rekommenderade skivstångspass:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras