Träningsprogram med skivstång 2.0 – 8 övningar för hela kroppen

Skivstång.

Igen. Eller fria vikter över lag, som kettlebells, hantlar, viktplattor och här ännu ett träningsprogram med skivstång. Det bästa om du frågar mig. Dels eftersom variationsmöjligheterna är näst intill oändliga, alltså kul omväxlande om man vill. Dels att hela kroppen involveras (precis som ofta i vardagen) och att rörelserna går att anpassa efter din egen kropps förutsättningar, liksom belastningen. Som nybörjare eller ovan vid en övning kan du köra med enbart skivstången (eller ett kvastskaft/en golvmopp). Övningsutbudet är stort och vill du kan du lasta på ordentligt tungt.

Foto: Pär Olsson

Därför vill jag ge dig ytterligare ett träningsprogram med skivstång att träna igenom hela kroppen med, 8 övningar att spara ner om du vill. Du hittar det även på min Instagram om det är enklare att kika där under ditt träningspass.

Träningsprogram med skivstång 2.0 – 8 övningar för hela kroppen

  • Step up, 4 x 10 reps
  • Sumo marklyft, 4 x 10 reps
  • 90° utfall med rotation, 3 x 10 reps
  • Knästående enarmspress, 3 x 10 reps/sida
  • Sälrodd, 3 x 10 reps
  • Bänkpress, 3 x 10 reps
  • Stående sidoböjning, 3 x 10 reps
  • Maghjulet, 3 x 10 reps

Upplägg: Välj ut övningar som passar dig eller kör alla som ett helkroppspass, antingen en övning i taget eller 2 övningar i superset med varandra (ex. övning 1 + 2 direkt efter varandra innan vila o.s.v). Antalet set och repetitioner anpassar du också efter ditt syfte med träning, lust och dagsform. Här förslag på upplägg med 10 repetitioner per set, men du kan även öka vikterna och göra ex. runt 4-8 eller minska och göra uppåt 12-15 repetitioner om det passar dig bättre.

Tillägnar detta program Elin Kjos som är den starkaste personen jag vet, just nu i en kamp mot cancer och ofta i mina tankar. Skickar all kraft och ♥ till dig Elin, det SKA gå. Och önskar alla som läser en riktigt fin vecka. Kram! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras