Löpning med 4 olika syften – vilket är ditt?

Det var en gång en flicka som hittade en slags lycka i löpning..

..under sin träning med JIF (Jormvattnets Idrottsförening) för att förbättra konditionen inför tävlingssäsongen i längdskidåkning. Det var där, i Jorm som 7-åring, smaken för att ta sig fram av egen maskin fram växte fram. Där kämparskallen, endorfinerna och ”aaa, det här är något jag KAN!” satte sig. Sen har det gått både uppochner i perioder, pendlat mellan flow, år med uppehåll/annan slags träning och en mörkare period då det aldrig fanns energi för glädje eller förbättringar (snarare tvärtom). En annan dök ett trist hopparknä upp att rehaba och under en rekordtider, men FÖR hård prestationspress på mig själv (egentligen för mycket av allt, inte bara löpning, men ändå).

Löparglädjen har ändå överlevt, förmodligen eftersom det var på den positiva känslan jag började springa som liten. Och idag kan jag tacka min historia för erfarenheter som hjälper mig att hålla träningen på en (för mig) hälsosam nivå, fysiskt som mentalt. Visst med galna ”mördarintervaller” ibland, men främst springer jag för frihetskänslan du ser exempel av på bilden från igår (UTANFÖR muren förstås… 😉


Den här sommaren har jag fått springa på flera fantastiska platser, så himla bra sätt att kombinera sigtheeing med träning. Barra att knyta på dojorna och kasta sig ut för att uppleva nya platser, underhålla hjärtat och hjärnan med klarare tankar, bli ruskigt (nåväl) snabb, variera träningen, kombinera springochkompistid då och då.. hur länge ska jag hålla på? Och du då, om – varför springer du?

Löpning med olika syften

Det finns lika många anledningar och historier bakom en människas träning som människor. Och det grymma är ju att ALLA löpare (alltså du som kan springa, oavsett hur) kan hitta sin egen nivå att känna sig stark vid, även om livet och därmed syftet ändras. Det finns lika många löpinriktningar och stilar som kroppar, och vill du jobba mot mätbara mål kan du välja den form du gillar:

  • Korta intervaller. Passar dig som är/vill bli explosiv, som gillar fart och blir uttråkad av att springa långt.
  • Långsam långdistans. För dig som vill bli uthållig, tränar inför långlopp eller gillar att springa och prata med sällskap. Man hinner avhandla mycket på ett långpass.
  • Kraftfulla backar. Perfekt styrkelöpning. För dig som kombinerar din löpning med mål inom styrketräningen – eller löpningen. Att träna sig stark i backar ger lätthet även på raksträckorna.
  • Mjuk upplevelsejogg. När ”resan är målet”, d.v.s. för dig som använder löpningen till att uppleva nya miljöer eller dig själv. Alltså fokus på det runtomkring och känslan inombords.

Och som alltid – det ena utesluter inte det andra. Tvärtom är variation kanon, men oavsett form av löpning är den bästa enligt mig med syfte att känna dig stark, glad och den du får motivation att fortsätta med. Vilken löpform gillar du bäst?

Kram! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras