Träna ryggen utan redskap – 8 övningar för rörlighet och styrka

träna ryggen utan redskap

Lite kärlek till din rygg!?

Ja, det behöver vi alla, men kan du träna ryggen utan redskap? Absolut. Lite lurigare än att hitta kroppsviktsövningar för ex. ben eller bröst, meeen finns. Jag har tidigare gett dig träningsprogram på samma tema, men ofta är det enklare att förstå när någon visar. Så här kan du se 8 övningar för rörlighet och styrka till din viktiga rygg i filmformat och på Instagram – ett inlägg med varje övning i ett eget klipp om det är enklare?

Träna ryggen utan redskap – 8 övningar för rörlighet och styrka

1. Katten-kon – uppmjukande för ryggraden

2. Scorpionen – skön rotation för ryggraden

3. Rygglyft med simtag och benlyft

4. Rygglyft med sidorotation

5. Arch hold – statisk ryggstyrka

6. Hälsande hunden – dynamisk core- + ryggstyrka

7. Hip-hinge stretch – styrka och ryggrörlighet

8. Draken – jämnsidig styrka, balans och rörlighet

▪️HUR? Kör ex. varje övning i 2 x 45 sek/sida med 15 sek vila mellan varje set och övning för ett ca 30-minuterspass. Annars plocka ut övningar du gillar eller välj något annat upplägg.

▪️VARFÖR? Ryggen är ju din viktiga stöttepelare som ofta behöver extra kärlek. Många av oss ofta sitter framåtböjda över våra skärmar, kanske ratten, bär barn, matkassar… så ryggen krummas och axlarna blir framåtroterade. Övningarna mjukar upp och stärker musklerna i baksida axlar, rygg och core så att din hållning förbättras och ryggproblem kan minska.

Och fördelen utan redskap är att du kan träna när och var du vill. Ute? Som jobbpaus på kontoret? Hemma i helgen? Kram och lycka till med din träning!  /A

Gillar du programmet för ryggträning utan redskap rekommenderar jag även:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras