FILM: Stark rumpa utan redskap – 6 kroppsviktsövningar

rumpa utan redskap

Röven.

Din viktiga bakdel du vet, sätet, stjärten, gluteus, julskinkan… kärt barn har många namn och det finns även många sätt att träna din rumpa utan redskap. Det har blivit lite av en tradition att skriva om ”julskinketräning” och visa olika varianter inför livet och julen här i bloggen. Julskinkan är ju kungen bland julmaten på många julbord, men faktiskt är även på vår kropp. Rumpan är uppbyggd av musklerna glutens minimus, medius, maximus, som har betydligt fler funktioner än att hänga jeansen- och sitta skönt på.

rumpa utan redskap

Hur kan jag träna rumpa utan redskap?

Bäst är dom övningar där du hittar bra teknik, alltså kontakt med musklerna och som du tycker är kul, vilket leder till att du gör dom ofta. Tips om du har svårt att få kontakt med rumpan är att börja med lätta vikter och många repetitioner, där övningar för din rumpa utan redskap passar bra. Bana in övningarna tills du verkligen känner att du jobbar med rumpan. Sen behåller du samma känsla och spänning i andra övningar.

Och här visar jag dig 6 övningar för att träna rumpa utan redskap, varsomhelst, kanske hemma i helgen eller på en eventuell jullovsresa? Du hittar även filmen med övningarna i enskilda klipp här på Instagram.

Stark rumpa utan redskap – 6 kroppsviktsövningar

❥ 1. Sidliggande benlyft

❥ 2. Utfall fram och bak

❥ 3. Fyrfota rumpspark

❥ 4. Draken

❥ 5. Höftlyft + knälyft åt sidan

❥ 6. Dragon squat

Upplägg:

Jobba i en cirkel, 1 minut per övning direkt efter varandra. Vila 1 minut och upprepa (för andra sidan i vissa övningar) x 4 varv, d.v.s. 2 ggr per sida och totalt 28 minuters rövpass!

P.S. Glöm inte att maten är halva grejen om du vill bygga en stark (jul)skinka. Helst nygriljerad med senap enligt min smak. Hur vill du ha din? Kram! ♥/A

Fler övningstips till din rumpa:

Träna rumpan med 5 tuffa kettlebellövningar

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras