RYGG / AXLAR / ARMAR – 6 dragövningar med gummiband

Att dra något mot dig är en av kroppens grundrörelser..

…som du kan stärka involverade muskler för med dragövningar. Ofta rör det sig om din rygg, biceps och underarmarna du tränar i den här rörelsen. Och några av fördelarna med dragövningar är att flera av dom är förhållandevis enkla teknikmässigt, med lägre skaderisk än pressövningar och därför passar dig som än nybörjare. Kör du dessutom dragövningar med ett gummiband får du både lättillgänglig och skonsam styrketräning, var som helst.

Här ger jag dig några förslag på dragövningar för främst rygg, axlar, armar och coremusklerna där du bara behöver ett gummiband. Exempel på övningsfilmer du får 3 färdiga program/vecka med som deltagare i min online bootcamp med start 10 januari. Missa inte att säkra din plats, det är begränsat antal och flera är redan tingade, så tveka inte. Det blir kul och ett bra sätt för dig som vill bana in en träningsrutin med 3 pass i veckan.

RYGG / AXLAR / ARMAR – 6 dragövningar med gummiband

1. Stående rodd

Tränar: rygg (+ baksida axlar och core)

2. Stående axeldrag till bröstet

Tränar: axlar (främst mellersta delen)

3. Stående axeldrag åt sidan

Tränar: axlar (främst bakre- och mellersta delen)

4. Bicepscurl

Tränar: biceps (framsida överarm)

5. Tricepsdrag

Tränar: triceps (baksida överarm)

6. Sidoplanka med baksideaxeldrag

Tränar: core + baksida axlar

Upplägg: Välj ut ett par dragningar till ditt eget pass eller kör alla som heltäckande överkroppsträning, förslagsvis med 3 x 10 reps per övning och sida.

Lycka till med din träning och hoppas du hänger med på min bootcamp. Blir kul, kram! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras