Börja springa!? 5 steg hur du kommer igång med löpning

börja springa

Från skidåkning eller annat ÄR steget ändå rätt långt till löpning.

Håller du med? Jag tycker själv det är svårt att börja springa efter dom uppehåll jag har, när kroppen vant sig vid annan slags träning eller pauser kring graviditeter och annat. Och har du aldrig löptränat är det såklart ännu svårare, inte minst mentalt, men fullt möjligt att komma igång. En så smart och smidig träningsform t.ex. på semestern i sommar och just nu är en perfekt tid att starta.

Olika guider för att börja springa finns det gott om om du googlar, men här försöker jag förenkla. Göra den mentala tröskeln så låg som möjligt och samtidigt ge dig konkreta tips som kan hjälpa till.

Börja springa!? 5 steg hur du kommer igång med löpning

1. Skor. Löpning är fantastiskt på så sätt att det egentligen är den enda utrustning du behöver, därmed även billigt i jämförelse med andra sporter. ”Rätt” kläder är inte lika viktigt (jo, möjligtvis sport-bh som tjej), men bra skor anpassade efter dig och ditt löpsteg är värt att införskaffa. Be om hjälp att prova ut i butik anpassade efter dig och ditt löpsteg för att minimera risken för skador.få så skön upplevelse som möjligt.

2. Mental förberedelse. Ofta är det inte ”ett steg framför det andra” som är svårt, utan bilden i skallen över hur det bör/kommer att bli. Många tycker det är jobbigt att komma igång med löpning redan där hemma, eftersom man TÄNKER att det är jobbigt. Jag med vissa dagar, men då är mitt knep att sänka pressen och se löpningen som min lyxiga egentid som får ”bli som den blir”, ge dig ut med en kort distans som mål (”så kort och lätt att det känns löjligt”) eller/och förena nytta med nöje. Läs även 8 sätt att öka din motivation till att börja springa.

3. Jogga-gå-intervaller. Börja med att altinera gång med löpning, även om du lätt skulle kunna dra på högre tempo och längre distanser. När du ska komma igång med löpning är det bättre att öka lite lite från gång till gång så att kroppen hinner vänja sig och du inte drar på dig skador.

Beroende på din träningsbakgrund kan dina första pass se ut så här:

  • Vecka 1: Under en 30 minuters promenad springer du 1 minut med 2 minuter gång mellan varje x 10. Upprepa detta 3 gånger samma vecka med vila från löpning däremellan.
  • Vecka 2: Under en 30 minuters promenad springer du 2 minuter med 2 minuter gång mellan varje x 10. Upprepa detta 3 gånger samma vecka med vila från löpning däremellan.
  • Vecka 3: Under en 30 minuters promenad springer du 3 minuter med 2 minuter gång mellan varje x 10. Upprepa detta 3 gånger samma vecka med vila från löpning däremellan.

..och så vidare tills du springer 10 minuter i sträck, därefter kan du trappa ner till 1 minuts gång mellan varje löpsträcka och successivt öka tiden du är ute. Detta upplägg går såklart att variera i det oändliga, men viktigast att du anpassar det efter dig. Startar utan större ansträngning, vilket du även kommer ha nytta av mentalt.

4. Planera. Som med allt nytt är det svåraste att få in en rutin, sen går det ofta per automatik och lägg ribban långt i början. Det är roligare att lägga till bonuspass än att behöva plocka bort. Skriv gärna in din träning i kalendern eller lägg in den på väg till/från det du redan gör. Transportträning är t.ex. super eller andra gånger du ändå är ute. Förslag på veckoplanering hittar du här.

5. Sätt upp mål. Och det behöver inte vara ett lopp eller att springa ”en mil på under en timme”. Det kan lika gärna vara att orka hänga med en löptokig vän på en runda, att springa ikapp ditt barn, gå i trapporna på jobbet utan andnöd..  Dessutom är löpning ett utmärkt sätt att uppleva nya platser och miljöer på, så kanske en vacker fjälltopp kan locka att springa till i sommar?

börja springaMin senaste löptur såg ut så här, efter det har jag ”bara” åkt skidor som pulsträning, men tillbaka i stan ser jag fram emot spring på barmark kantat av vitsippor. Kommer garanterat kännas tungt att sadla om och börja springa för ben som är vana att glida, men fördelen med att ha gjort något förr är att det går snabbt att komma in i det igen.

Heja dig som är i uppstart. Visst är det jobbigt ibland, det kommer man aldrig ifrån, men fastnar du för löpning kan jag lova att du även har många magiska upplevelser framför dig. Kram! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras