4 enkla löpskolningsövningar och fördelar du får

Get ready to RUN..

..och förbered din kropp med 4 enkla löpskolningövningar (”hot body” 🥵 – som i varm och svettig – på köpet ;). ”Ok, varför” undrar du? Jo.

Fördelar med löpskolningsövningar

På sikt: bygga löpstyrka, öka rörligheten och kontakt med dina löpmuskler.
Inför passet: aktivera, värma- och mjuka upp muskler och leder inför löpningen. Löpskolningsövningar kan minska din skaderisk, samt förbättrar kraften vid ditt löpsteg och därmed både prestation och känsla. Och lite kul att studsa fram längs banan såhär? Prova!? Här visar jag dig (och får du inte upp filmen i bloggen kan du se den här på Instagram):

4 enkla löpskolningsövningar

1. Vristgång: små, snabba steg från framfot till tå
2. Rumpkick: stolt bröst, sparka mot rumpan
3. Höga knän: stolt bröst, snabba steg, spetsiga knän, kraft från starka, böjda armar
4. Sicksacksteg åt sidan: låt sidan av höften driva med snabba små steg

Hur? Väl 2-4 övningar och kör varje på en ca 20–30 meter sträcka. Upprepa 1-2 ggr/vecka.

Du kan också blanda in löpskolningsövningar under din löptur, vilket jag själv ofta föredrar. Här på banan i tisdag blev jag dock sugen på mer lek i solen… tja! /A

Fler relaterade lästips:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras