Löpstyrka på en trappa – 5 övningar för dina knän, lår, rumpa, vader, core

Vinterhalvåret = en perfekt uppbyggnadsperiod.

Att krypa in i gymmet och köra löpstyrka inför vår- och sommarspringet, eller utomhus som jag. Det är fortfarande långt ifrån någon höstkyla här i Stockholm, men vi vet ju att det kommer. Och oavsett var eller hur har du glädje av löpstyrka, alltså som i styrketräning för muskler och leder som är extra användbara och utsatta när du springer. Ja, även i vardagslivet förstås. Knän, rumpa, lår, core.. extremt bra att hålla i schack.

När jag var hos min syster och familj sist körde jag lite löpstyrka på deras trappa som du ser här. 5 bra övningar som bygger tåliga knän, krut till dina lår, rumpa, vader och core – magiska kroppsdelar vid löpning! Allt du behöver är en trappa eller annan slags höjd och en vikt (inget måste om utan är tillräckligt utmanande).

Får du inte upp filmen i bloggen hittar du den även här på Instagram.

Löpstyrka på en trappa – 5 övningar för dina knän, lår, rumpa, vader, core

1. Excentrisk enbensknäböj

➤ Fokusområde? Rumpa, höftstabilitet (lår, knä)

2. Djupt utfall bakåt

➤ Fokusområde? Knä (rumpa, lår)

3. Jefferson curl

➤ Fokusområde? Baksida lår (rörlighet i hela baksidan, ryggen).

4. Vadpress

➤ Fokusområde? Vader

5. Russian twist

➤ Fokusområde? Coremuskler

Upplägg: Kör ex. 10 reps/sida av varje övning, upprepa 3 varv.

Teknik: Tänk ”stolt hållning” och stort rörelseutslag. Lite knak i lederna behöver inte va fel.

Fler förslag till din löpstyrka:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras