Träna din rumpa + rörlighet – 4 superset för underkroppen

rörlighet

Sommarens sista suck..

..eller min i utegymmet? Vad tror du? Hursomhelst var det himla härligt att köra veckans rumppass och rörlighet där ute i septembersolen. Jag älskar verkligen hösten, den krispigt friska luften och solen man riktigt kan njuta av i kontrast till det svala. Därför passade jag på att träna utomhus för vem vet? Kanske kommer mindre bekvämt väder framöver.

Åter till träningen. Här ser du mitt pass med 4 ensidiga rumpövningar + rörlighet i superset, d.v.s. direkt efter varje styrkeövning mjukade jag upp med rörlighet. Vill du hellre se varje övning i enskilt filmklipp hittar du det här på Instagram.

Träna din rumpa + rörlighet – 4 superset för underkroppen

  1. Rumpaktivering: enbens hip-thrust + stående sätesstretch
  2. Enbensmarklyft + huksittande
  3. Fighter utfall + djupt sidoutfall
  4. Pistol squal + sittande sätesstretch

» Hur? Som mig, med 4 x 12 repetitioner per övning och sida eller på dit vis. Och övningarna funkar lika bra inomhus med en skivstång och bänk.

» Varför? Rump- och lårmuskler är ju bra att ha, liksom stabilitet och rörlighet runt lederna. Och ofta är vi starkare i ena sidan av kroppen, så det kan va bra med ensidiga övningar som här. Att träna båda sidor lika mycket för att hålla sig jämnstark, skadefri..

..men det tänkte jag inte värst mycket på i septembersolen. ”Tungt och lugnt, hårt och mjukt” går på rutin, övergripande mål svävar bland molnen och där och då – så fantastiskt s k ö n kombo av klar luft + en värmande sol. Jag njöt och hoppas du gör detsamma, kram! /A

Mer för din rörlighet:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras