Så gör du en GDH Sit-Up – fruktansvärt grym magövning

Aaaaaaj min mage..

..var känslan efter ca 100 GDH Sit-up vid gårdagens crossfitpass. Ewelina och jag är nämligen med i ”decemberspelen” på Fit4Life, boxens interna tävling med 3 delmoment som ska filmas och bedömas. Man jobbar i team om 2 och samarbetar, så att den ena tar över när den andre vilar – ett riktigt kul träningssätt tycker jag. Du som hängt med vet ju att crossfit är min ”kulträning” och att samarbeta gör det ÄNNU roligare. I rådande coronatider strikta regler för rengöring av redskap och inte fler än 8 personer åt gånger i lokalen, men det räcker gott och väl för att dela energi och känna gemenskap.

Hur som helst var övningen GHD Sit-Up en del av gårdagens upplägg, en populär CrossFit-övning för att träna hela magen och utveckla kraft på framsidan av höfterna. Kaaan även vara en av de tuffaste magövningarna? Prova på egen risk:

GHD Sit-Up – så gör du

  1. Sätt fast fötterna i en ställning som på bilden (ett liknande alternativ är att sätta fast fötterna och ligga på rygg över en coreboll).
  2. Lägg en dynamaxboll eller annat att nudda på golvet bakom dig.
  3. Du ska nudda både bollen och fötterna/rullen dom är fastspända vid för att en repetition ska räknas (alltså vid tävling, annars regelfritt såklart 🙂

GHD Sit-Up

Ewelina tyckte det var läskigt att hänga såhär, så jag gjorde alla GHD Sit-Ups, medan hon gjorde fler av andra övningar. Det är det som är så bra med team wods – och världen över lag. Alla är ju bra på något och ingen behöver vara bra på allt, utan kan hjälpas åt, lära av- och dela upp arbetet mellan oss.

Kram! /A

Gillar du utmanande magövningar som GHD Sit-Up rekommenderar jag även:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras