FILM: 4 för starka axlar med kroppsvikt och kettlebell

starka axlar

Annandagsaxlar!?

Eller till en annan dag, höhö, men i veckans träningsfilm visar jag dig i alla fall 4 övningar för starka axlar med en kettlebell och kroppsvikt. Övningar som tränar alla dom olika små muskeldelarna axlarna består av – framsidan, yttre delen, baksida axel och de inre, stabiliserande musklerna.

Ok. Det är svårt att isolera och träna en del av kroppen, men vid olika övningar använder du de olika delarna mer eller mindre. Och gör du alla övningar i filmen lovar jag dig en heltäckande genomkörare för dina axlar. Ett snabbt hemmaträningspass jag körde tidigare i veckan, innan min provisoriska soffa kommit på plats som du ser.

P.S. Sorry för suddig kvalitet, men fokus på tomtarna är väl ändå rimligt just nu?

4 för starka axlar med kroppsvikt och kettlebell

  1. BOTTEN UPP-PRESS med kettlebell – alt. botten ner för en lättare variant, men denna är super för greppstyrka och stabilitet i axlarna.
  2. PUSH-UP I PIK – alt. på golvet eller händerna högt för en lättare variant.
  3. AXELDRAG TILL BRÖSTET – låt axlarna göra jobbet och eftersträva en avslappnad nacke där armbågarna styr rörelsen åt sidorna, uppåt.
  4. SIDOPLANKA MED ARMROTATION – stabilitet genom hela kroppen, styrka i båda axlar, rotera från midjan och sträck upp. Spänn till baksida axel extra i toppläget.

Förslag på olika upplägg:

  1. Cirkelpass. Kör alla övningar i en cirkel, direkt efter varandra med vila efter varje varv x 3.
  2. Superset. Para ihop övningarna 1 och 2, samt 3 och 4. Kör 4 superset a´ 6-12  reps av varje, d.v.s.  de båda övningarna direkt efter varandra, sen vila innan nästa superset.
  3. Traditionellt vis. För dig som tränar med tunga vikter och vill ta längre vila mellan varje set – kör traditionellt 3-4 set med 6-15 repetitioner per övning. Vila 1-2 minuter mellan varje set.

Heja! /A

Mer för att bygga starka axlar

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras