FILM: Rörlighetssekvens 2.0 – skönt och smart inför ditt pass

rörlighetssekvens

Hur förbereder du kroppen inför ett pass?

Värmer du upp på något sätt? Med pulshöjande träning eller som mig – en rörlighetssekvens? Hur som helst är det smart att göra kroppen redo för att minska skaderisken och öka prestationsförmågan. Ofta är jag ”lat” och räknar promenaden eller cykelturen till gymmet som uppvärmning eller startar med lättare vikter, men att köra en uppmjukande rörlighetssekvens inför träningspasset har många fördelar.

Tycker du också att det är trist med traditionell uppvärmning med pulshöjande träning? Eller känner att stelhet begränsar dina rörelser? Det är till dig jag spelat in ännu en veckans träningsfilm med den rörlighetssekvens jag kör oftast, men först några goda skäl varför.

Varför en rörlighetssekvens?

  • Lägre skaderisk och bättre förutsättningar till utveckling. Din kropp får lägre skaderisk och större potential att bli stark ju mindre begränsningar i rörelserna du har. Du kan exempelvis jobba med fullt rörelseutslag i många övningar, som att gå djupare i din knäböj.
  • Bättre funktion i vardag och idrott. Att all belastande träning, som styrketräning och löpning, kan göra dig stel vilket i sin tur leder till minskad funktionalitet i idrotten och i vardagen.
  • Bättre hållning. Rörlighetsträning motverkar stelhet, ger bättre kroppshållning och som sagt – minskad skaderisk.
  • Bra uppvärmning. Ett skönt sätt att komma i stämning, få cirkulation, bli varm och dynamisk stretch innan belastande träning.

O.B.S. Tempot i filmen är dubbelt mot verkligheten. Ta det lugnt och jobba i din takt!

Rörlighetssekvens 2.0 – skönt och smart inför ditt pass

  1. Hunden –> djupt utfall –> armbågen/underarmen i golvet –> sträck upp en rak arm x 3
  2. Sträck ut främre benet –> upp i ett djupt utfall –> pressa fram höften x 3
  3. Huksittande –> sträck upp en arm x 3
  4. Hunden –> upprepa allt för andra sidan

Hur? En gång eller fler beroende på din tid och dina behov.

När? Som skön uppvärmning inför ditt träningspass som sagt, mjuka upp med efter, eller väcka kroppen med på morgonen?

Önskar dig en riktigt skön dag! ♥/A

Vill du ha fler än en rörlighetssekvens till din övningsbank? Spana in dom här:

 

2 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras