FILM: 10 minuterspass med 1 hantel – komplett helkroppsträning

1 hantel

”Less is more”..

..stämmer ofta. Du kan t.ex. få minst lika effektiv träning med 1 hantel som ett gym fullsmockat av maskiner. Kul omväxlande och fartig också med lite fantasi. Samma sak gällande tidsåtgången. Själv mår jag bäst av att röra på mig ofta, men ibland bara i form av en shoppingpromenad och när jag tränar måste det inte vara i timtal. Vissa dagar lägre, javisst jag älskar stressfri träning, men andra bara någon halvtimmer eller som jag visar dig här – en 10 minuters AMPRAP med 1 hantel.

En av alla bra grejer jag lärt mig i crossfitboxen är hur dom allra enklaste upplägg, på bara några minuter och med enbart t.ex. 1 hantel eller kroppsvikt, kan ge extremt mycket. Det var länge sen jag var så all round-tränad, utan att jag lägger mer tid – ELLER har någon skada eller skavank. Ta i trä, men underbar känsla.

Ok, slutsnackat. Här visar jag dig ett exempel på kort, effektiv träning där du bara behöver 1 hantel, 10 minuter och 2 övningar för komplett helkroppsträning.

10 minuterspass med 1 hantel – komplett helkroppsträning

1. PUSH-UP + SIDOPLANKA + AXELLYFT 

  • Vad? Du tränar bröst, axlar, bröstrygg och bål.
  • Hur? Push-up  sidoplanka med axellyft → rulla över hanteln → upprepa 10 gånger.

2. HANTEL SNATCH

  • Vad? Rumpa, lår, axlar, bål.
  • Hur? Knäböj + hantel i marken  press/ hantel snatch  byt sida → upprepa 10 gånger.

Förslag på upplägg:

AMPAP 10 minuter, d.v.s gör 10 repetitioner av varje övning, så många varv du hinner under 10 minuter. O.B.S. Ta korta pauser om du behöver för orka att hålla god teknik. Heja heja! /A

Fler rekommenderade hantelpass:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras