Hälsoboosta dina halvfabrikat – 5 smarta förslag

Får det lov att vara lite halvfabrikat?

Bannlyst i många hälsosammanhang, men jag tycker inte vi behöver vara så rädda för halvfabrikat. Antalet sjukskrivningar p.g.a. exempelvis stressrelaterade sjukdomar blir allt vanligare, men har du hört tala om någon som blivit sjuk av blodpudding? Jag tänker som alltid att vi måste se till helheten. Hur OFTA vi äter något, vilka tillbehör vi har och inte minst HUR vi äter. Att ”kasta i sig en energifattig sallad och skåpäta hela kvällen” för att kroppen saknar näring är förmodligen inte nyttigare än att ”äta fiskpinnar i lugn och ro”. Och om zoomar vi ut ännu mer påverkar en massa annat i livet – sömn, oro, miljö, relationer, hormoner… – hur kroppen tar emot det som ligger på tallriken.

Men åter om halvfabrikat. Jag vet mycket väl att det som anses vara hälsosam mat också går att laga snabbt, men den är kanske inte alltid lika uppskattat av barnen? Storkok och att förbereda så att ingredienser finns hemma är mina bästa tips, men ibland finns inte tiden (eller ork för den delen) för det heller och då kan halvfabrikat vara räddningen en hektisk vardag. Dessutom går även den att göra mer näringsrik med bra tillbehör – och godare!

halvfabrikat

Hälsoboosta dina halvfabrikat – 5 smarta förslag

» Blodpudding med grönkål eller vitkål och sockerfri lingonsylt (köpt eller värm och mixa lingon med sötströ). Välj gärna sockerfri blodpudding och även keso och/eller knaperstekt kalkon-/kycklingbacon passar till.

» Falukorv med hög kötthalt som du steker på bakplåtspapper i ugnen är både smidigt, du slipper fettstänk och kan laga mycket åt gången utan disk. Serverar gärna med exempelvis stuvad spenat och potatis eller fullkornspasta/bönpasta, pesto och riven parmesan.

» Fiskpinnar med sötpotatispommes a´la fish n chips, vitlökssås och goa grönsaker brukar gå hem.

» Köttbullar med matkorn och ugnsrostad blomkål/broccoli.

» Hamburgare serverad i grovt bröd (rosta gärna för god smak och konsistens) med morotsstavar och andra grönsaker alla gillar.

Hoppas mina förslag kan underlätta – och smakar bra förstås – i din vardagsrusch. Kram! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras