5 steg som sänker din tröskel att träna

* Reklam för Reebok *

Känns din startsträcka till träningen aaalldeles för lång?

Ja, 1a steget är ofta det svåraste, att ta sig över tröskeln, ut och iväg. Så OM du känner så är du inte ensam. Sen, väl på plats i gymmet är det ofta inga problem och när vanan väl sitter går det ”av sig själv”. Men hur startar man? Hur tar du dig dit?

Jag pratade med några vänner om det här för ett tag sen, två tjejer som inte är lika stora träningsnördar som mig, men  som VILL och tycker om att träna. Båda med såpass stora barn att dom kan vara hemma själva en stund, så det är inget hinder, men mentalt är deras tröskel för hög ibland. Det är med tanke på dom – och dig som också känner igen dig – jag listat mina bästa metoder för att träningen ska bli av.

5 steg som sänker din tröskel till träning

  1. Hitta ditt ”varför”. Utan det har du ju ingen anledning att ens försöka. Är det för känsla, miljön, gemenskap, för utsidan, insidan, kraft till vardagen, prestation eller en mix av olika saker? Formulera ditt mål eller syfte att klistra upp på näthinnan och gör en SMART-plan om den hjälper dig dit.
  2. Planera. Som med allt nytt är det svåraste att få in en rutin, sen går det ofta per automatik. Skriv in träningen i kalendern som vilka möten och uppgifter som helst, så du slipper tänka på saken under vardagarna och ”bara kan köra”, men…
  3. Lägg ribban långt. Hur många pass i veckan är rimligt att hålla för dig? Du kommer vara betydligt nöjdare om du kan lägga till bonuspass än att behöva plocka bort något du tänkt. Och se träningen som ”din lyxiga egentid som får bli som den blir” snarare än ”ett måste” (om du inte är elitidrottare förstås). Allt ÄR bättre än inget..
  4. Boka träningsdejt med en vän/gruppträning/lagsport/personlig träning. Bara tanken på någon som väntar med en skjuts positiv energi kommer hjälpa dig enormt.
  5. Förenkla det praktiska. Köp kort på gymmet nära hemmet eller jobbet. Hoppa i träningskläderna direkt på morgonen (åtminstone topp/t-shirt, träningsstrumpor, tights/byxor om timmarna innan passet tillåter). Träna på vägen till/från det du gör under dagen eller ha en uppsättning träningskläder, skor och handduk som alltid ligger redo på kontoret inför ett lunchpass? Gärna skor som funkar för allt..

..som Reebok NanoX1! Tuffa, sköna, funktionella skor framtagen för varierad träning, kondition som styrka, explosivitet och rörlighet, vilket är smidigt. Att slippa släpa olika skor beroende på vad du ska träna, vilket även är mer ekonomiskt om du gillar olika former av träning.

Perfekta vid crossfit där det ofta ingår många olika moment, men även gymmande på egen hand. Snygga är dom dessutom tycker jag. Även det är något som kan göra 1a steget lättare, att ”ÄNTLIGEN få dra på sig skorna och..”

..kram och heja! /A

Fler lästips som kan sänka din tröskel till träning:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras