Att hitta träningsglädje – mina 7 bästa sätt

* Betalt samarbete med Reebok och Stadium *

träningsglädje

”Vad skulle du sagt till dig själv om du ännu inte hittat din passion för träning?”

Att verkligen känna träningsglädje, en fråga jag fick om tidigare i veckan. Svårt. Eftersom jag varit bortskämd med det sen barnsben är det så självklart för mig, men efter en stunds fundering var det rätt självklart. Så här skulle jag sagt till mig själv – och dig som kämpar med att motivation till dina pass..

Att hitta träningsglädje – mina 7 bästa sätt

..hitta ditt ”varför”. För känsla, miljön, gemenskap, för utsidan, insidan, kraft till vardagen, prestation eller en mix av olika saker? Formulera ditt huvudfokus och gör en SMART-plan om den hjälper dig dit.

..f*ck Jante och lyft dig själv! Du ÄR stark, du ÄR bra, du ÄR snygg. Du orkar alltid mer än du tror och genom att mata dig med positiva tankar får du en helt annan upplevelse och fina resultat – fysiskt som mentalt.

..sluta jämföra dig. Se ovan. Om du inte är elitidrottare som livnär dig på att vinna över andra finns ingen anledning till att försöka göra/se ut som något annan. Din kropp, bakgrund, förutsättningar, smak, syfte är unikt. Träning är DIN lyxiga egotid.

..ta hjälp. Av en tränare, app, ösig musik eller andra motivationshöjare. Och hjälp dig själv. Det är betydligt roligare att träna med bra sömn, mat, kärlek.. i kroppen.

Min roligaste – och mest utvecklande – träningsform just nu sker i crossfitboxen, men jag mår bäst av en mix med mina andra.

..testa något nytt. Byt träningsform, miljö, utrustning, annat du gillar. Det innebär inte att du nödvändigtvis ”skrattar” hela passen och ibland kan man behöva ge det några gånger, men att det i slutändan fyller dig med en positiv känsla som får dig att fortsätta.

..det måste inte alltid va kul. Som sagt. Kör ändå tills känslan satt sig. Eller tvärtom – ta en paus. Gör andra saker du gillar, utan skuldkänslor. Ju mindre ”måsten” du har över träningen ju mer lockar den ofta. Dessutom kan ett uppehåll få dig att inse hur mycket du saknar träningen. Eller det/dom omkring..

..skaffa dig ”en Ewelina” 🖤. Någon att garva med/under/runtomkring varje pass. Antingen åt hur orimligt jobbigt det är, era minnen eller lysande insats.

..skaffa dig ett par Reebok NanoX1..;) Tuffa, sköna, funktionella skor gör stor skillnad för mer träningssug tycker jag. Inte att jag tänker på skorna konstant, men indirekt bidrar dom till flera av punkterna ovan. I min story kommer jag berätta mer om dessa efter en tids utvärdering. Och likadana hittar du här på Stadium.

träningsglädje
Vad har du för knep för att öka din träningsglädje? Berätta gärna i en kommentar så att vi kan dela varandras och hitta nya knep vid en motivationssvacka. Kram! /A

Fler relaterade lästips:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras