Träna core – program från lätt till svår med 8 övningar

More core!?

Ja, att träna core är ju alltid lika aktuellt, därför ännu ett program med utvalda övningar. För att underhålla och stärka stöttepelaren som är med dig i alla rörelser och positioner genom livet. När du står, går, springer, lyfter, sitter, puttar o.s.v. Uttrycket ”du blir inte starkare än din svagaste länk” har du säkert hört ett antal gånger? Det är något jag själv känt tydliga exempel på kring varje graviditet, med bred diastas och sen efter operationen. Nu, 5 år senare, litar jag på mina coremuskler såpass att jag vågar lyfta tungt och belasta magen på andra sätt. Det har hela tiden varit målet med operationen – att inte känna mig begränsad i det jag vill göra, men så var det inte i början.

Jag är knappast ensam om att komma igång efter en graviditet, operation eller annat och vara ivrig att klara tunga magövningar på en gång? Därför vill jag ett program för att träna core med 8 övningar där du kan öka nivå för nivå – från en lämplig start till allt tyngre. Jag ger förslag på repetitioner och set, men gör så många du klarar med god muskelkontakt av varje övning.

träna coreträna coreProgram skapat i ExorLive.

Träna core – lätt till svår med 8 övningar

  • Sittande knä mot armbåge, 3 x 10 reps/sida
  • Fyrfotastående knälyft, 3 x 10 reps
  • Sidliggandes bäckenlyft, 3 x 10 reps/sida
  • Dead bug, 3 x 10 reps
  • Ryggliggande dubbel bensträck, 3 x 10 reps
  • Sneda crunches med knälyft, 3 x 10 reps/sida
  • Hollow rock, 3 x 10 reps
  • Planka med diagonalt ben-/armlyft, 3 x 10 reps

Upplägg: Plocka 2-3 övningar att lägga till i din nuvarande träning eller fler som ett enskilt corepass.

Fritt fram att spara ner programmet om du vill, eller tipsa någon annan om? Kram! /A

Fler rekommenderade program för att träna core:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras