Your HIPS don´t lie – 6 rörlighetsövningar för höften

rörlighetsövningar för höften

Är du också stel kring höften?

Vi är inte ensam. Extremt vanligt för oss som sitter mycket, springer eller av en massa annat, varför rörlighetsövningar för höften alltid är aktuella. Jag har själv en stela höfter av allt kontorsjobb i kombination med löpning, annan träning och förmodligen även efter alla graviditeter. Därför är det så skönt att mjuka upp- och sträcka ut den ordentligt ibland. Jag gör det ofta efter min löpning, men även inför styrketräning eller vid ett eget rörlighetspass, som yoga.

Här visar jag dig 6 sköna rörlighetsövningar för höften från förra veckan. Och får du inte upp klippet i bloggen hittar du det även här inlägget på Instagram.

Your HIPS don´t lie – 6 rörlighetsövningar för höften

1. Knästående höftstretch med stöd för bakre benet

➤ Hur? Lägg ev något mjukt under bakre knät som du placerare nära väggen. Tänk stolt hållning och skjut fram höften.

2. Höftöppnare med rotation

➤ Hur? Trä in handen runt främre vrist. Rotera små cirklar åt varje håll.

3. Huksittande (ev. med lätt gung)

➤ Hur? Sitt på huk, ev. med något under hälarna för att klara hålla en upprätt position med rak rygg och stolt bröst.

4. Liggande twist / universalpositionen

➤ Hur? Ligg på rygg, böj ena benen, ta tag med motsatt hand och rotera knät åt andra sidan. Sträck ut en rak arm åt andra hållet.

5. Happy baby

➤ Hur? Ligg på rygg med böjda ben och fotsulorna upp mot taket. Ta tag om fotsulorna från insidan och öppna upp höften.

6. Fjärilen

➤ Hur? Sitt med fotsulorna mot varandra. Ta tag om fötterna och pressa in dom närmare kroppen. Gunga ev. på knäna, likt ”fjärlivingar”.

Håll ca 5 djupa andetag för varje position och sida eller tills spänningarna släpper. Namaste! /A

Fler rekommenderade rörlighetsövningar för höften:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras