7 övningar för knän och höften – program för stabilitet och styrka

övningar för knän

Snö, is eller annat utmanande underlag ställer extra höga krav på kroppen.

Inte minst kan övningar för knän och höften vara bra att köra, musklerna runtom lederna som hjälper dig med stabilitet vid varje steg. Nu är det nästan helt barmark här i Stockholm, men lite is kvar i skogen som automatiskt gör att jag spänner mig. Något du känner igen? Ja, även när 100% torra vägar är höfterna och knäna utsatta leder som kan behöva prehabträning. Jag försöker själv hålla i mina övningar, tränar i förebyggande syfte inför löpningen och livet. Och det hjälper verkligen, därför fortsätter jag ge dig träningsprogram för dessa områden.

Vid knä- och höftproblem är det ofta kring lår-, säte- och core- och vadmusklerna du behöver stärka för att göra din höft och dina knän tåligare. Jag har gett dig en hel del program och övningar för knän och höften tidigare och här ytterligare ett med tanke på vårvinterns påfrestande underlag.

övningar för knänövningar för knänProgram skapat i ExorLive.

7 övningar för knän och höften – program för stabilitet och styrka

  1. Knäböj med tåhäv
  2. Utfall bakåt med diagonal stretch
  3. Lateralt bäckentilt stående på låda
  4. Sittande knäextension med gummiband
  5. Drake med gummiband
  6. Musslan med gummiband
  7. Enbens säteslyft med gummiband

Upplägg: Välj ut 2-3 övningar att addera till din träning eller kör alla som ett höft- och knästärkande pass, förslagsvis med 3 x 8-12 reps/set.

Jag avslutar ofta mina löprundor med någon av alla övningar för knän och höft, plus lite core- och rörlighetsövningar. Visst händer det att jag inte ”hinner” (läs: prioriterar annat) somliga dagar, men då kommer ofta känningarna i mitt knä smygande såsmångingom. Därför dumt att slopa dom.

Hoppas du hittar övningar som hjälper dig med, kram! /A

2 kommentarer
  1. Bra tips! Jag tänkte börja förbereda kroppen på löpning genom styrkeövningar. Mina problemområden brukar vara höfter och fötter, skulle du rekommendera dessa övningar även då, eller har du andra tips? Tack! /Elin (vi träffades på Frisk och Stark Familj för drygt fyra år sedan).

    1. Hej Elin, vad kul att du skriver! Och ja, de här övningarna rekommenderar jag, liksom några jag filmade idag (se min Instagram story) och planerar visa framöver. För fotled, knän, höfter och core. Kram!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras