Bygg en stabil höft – träningsprogram med 6 övningar

stabil höft

Ont i ryggen, knäproblem, ogynnsam hållning..

..kaaan hjälpas av en mer stabil höft. Ofta är det leden ovanför eller nedanför ett problemområde som behöver lite extra omvårdnad. Kring en graviditet blir t.ex. bäckenet mjukt för att en liten bebis ska komma ut och det är vanligt med olika åkommor när höften inte är lika stabil. Samma sak för dig som springer mycket, där musklerna kring höft och säte är med och driver dig framåt. Är du för instabil och ”vobblar” kan både knä och rygg drabbas på sikt. Men även vid mycket stillasittande – eller annat som minskar muskelmassa i höftpartiet – kan styrketräning göra stor nytta.

Här hittar du ett program för att bygga en mer stabil höft genom att stärka musklerna runtomkring. 6 övningar utan redskap som är extra bra att köra kring en graviditet och för dig som springer mycket, men som alla mår bra av.

Bygg en stabil höft – träningsprogram med 6 övningar

  • Utfall bakåt med diagonal stretch
  • Sidoplanka med arm- och benlyft
  • Bäckenlyft på häl med utåtrotation
  • Bäckenlyft på häl med utåtrotation
  • Fyrfota ”Sumo”
  • Ryggliggande enbenssänkning

Förslag på upplägg:

Plocka enstaka övningar eller alla som ett välgörande ”höftpass”, men styrka till både din core, rumpa, lår och rygg. Här ger jag förslag på att köra 3 x 12 repetitioner per övning och sida, men fritt fram att personifiera som vanligt.

Lycka till med din träning! /A

Mer träning för en stabil höft:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras