Basic helkroppspass med ringar – 5 övningar i olika nivåer

Ringar!

Ännu ett redskap du hittar på dom flesta gym och som funkar utmärkt att packa med på resan eller hänga upp hemma. Sommar och semestertider hägrar, så jag vill ge dig ett helkroppspass med ringar, oavsett vilken nivå du är på. Det fina är att du med små justeringar kan anpassa övningarna och få ut så mycket som möjligt, både som nybörjare, erfaren atlet, beroende mål och dagsform.

Här visar jag dig ett baspass, alltså okomplicerade men effektiva övningar för hela kroppen. Kanske låter tråkigt, men nejdå. Det roliga med ett helkroppspass med ringar är att du alltid kan göra en twist. Kör några reps av en tyngre variant för att gå över till en enklare och ”ta ut det sista krutet”. Och instabiliteten utmanat din core extra mycket i alla moment. Jag visar och förklarar mer i texten.

Får du inte upp filmen i bloggen hittar du den här på Instagram.

Basic helkroppspass med ringar – 5 övningar i olika nivåer

🔻1. Ringrodd
➤ Vad? Rygg, armar, core, greppstyrka
➤ Tyngre? Kom fram med fötterna
➤ Lättare? Stå mer upprät

🔻2. Knäböj 
➤ Vad? Rumpa/lår (+ baksida axlar/rörlighet i bröstrygg i version 1)
➤ Tyngre? 1. Overhead squat, 2. Pistol squat
➤ Lättare? Jobba på 2 fötter med stöd

🔻3. Bröstpress
➤ Vad? Bröst, axlar, core
➤ Lättare? Stå mer upprät
➤ Tyngre? Jobba med rakare armar ut åt sidorna

🔻4. Höftlyft
➤ Vad? Rumpa, lår, höftstabilitet, core
➤ Lättare? Ta hjälp av båda sidor
➤ Tyngre? Addera lårcurl och jobba dynamiskt

🔻5. Plankan

➤ Vad? Core/mage/bålstabilitet
➤ Lättare? Stå statiskt
➤ Tyngre? Jobba med varannat knä mot armbåge

Upplägg: Jobba 45 sekunder per övning med 15 sekunders vila/byta mellan direkt efter varandra. Vila 1 minut, upprepa 3 varv för ett ≈ 18 minuters effektivt helkroppspass!

Varför? Det roliga med ringar är att dom är ett komplett gym att hänga upp var du vill (med tanke på att sommar och semester hägrar) för variationsrik helkroppsträning, passar alla i olika nivåer och du kan alltid göra en twist. Förenkla om dagsformen kräver eller tvärtom köra några reps av en tyngre variant för att gå över till en enklare och ta ut ”det sista”? Och instabiliteten utmanat din core extra mycket i alla moment, den har vi ju alltid glädje av.

Som alltid väljer du själv och plockar övningar du gillar. Kram och lycka till! /A

Fler helkroppspass med ringar:

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.