Färgglad kompression & torra fötter

gococo_farg

Det var inte bara släkt och vänner som överraskade med presenter och godsaker på min födelsedag. Hemma bland posten väntade ett paket från mitt absoluta favoritmärke bland av sportstrumpor – Gococo. Dels är de fantastiskt snygga i sina glada färger som går att matcha till olika outfits, dels sitter de som en smäck på foten och dels torkar de 5 gånger snabbare än andra polyesterstrumpor p.g.a. materialet 37.5 Technology. Torra strumpor = minskad friktion = mindre risk för skav och blåsor, något jag aldrig fått i strumporna.

De läckra provexemplaren jag fått hem är Gococos nyanserade modeller Light Sport och Compression Superior. Sistnämnda ger kraftigt stöd med 15-27 mmHG kompression som stabiliserar vaden och ökar cirkulationen. Jag hade på mig en äldre variant av strumpan vid gårdagens Marathon och har inga som helst känningar i vaderna/fötterna idag. Och visst är de nya starka färgerna fina?

casall_hit_junior jonna_casall_hit

Kompression är över lag bra för ökad cirkulation och stöd vid- och efter utmanande träning/tävling. Det kan t.o.m. vara bra att sova med plaggen för snabbare återhämtning. Det har inte jag gjort, men däremot planerat de här kläderna till morgondagens företagsgrupper, varav en med löpcoaching. Även här starka färger med Casall HIT´s kompressionstighs (fler bilder här), ett par äldre Gococo-strumpor och ett mer neutralt Röhnisch-linne. Jag hoppas tightsen kan stötta upp mina träningsvärkslår så att jag i alla fall kan visa deltagarna löpskolningsövningarna. Men intervallerna får jag nog peppa från sidan.

10 kommentarer
    1. Maja – jag tycker det finns bättre magövningar än situps (tex dynamiska plankor), men annars – jo, det ger säkert något. Du underhåller styrkan men för att bli bättre behöver du utmana dig själv, öka tyngden/antalet, kanske träna längre stunder & vila från träningen vissa dagar så kroppen hinner bygga upp sig.

      Tack för gratulationen! 🙂

  1. Har inte Gogoco, men har ett par kompressionsstrumpor sedan jag flög till Australien, och de åkte på igår, efter att jag smort fötter och ben och med kylgel, och fick vara på hela natten.
    Jag hade nästan kramp på väg från halvmaran, och har inte ens träningsvärk idag! 😀
    Förresten – många grattis till din prestation på maran! Superbra jobbat! 😀
    Själv sprang jag Sthlm halvmaraton – min första halvmara och jag är så himla nöjd!
    Tack för att du bollade med mig under ”Get out to work out”-eventet. Jag genomförde det, trots tidigare förkylningar och skit, på tiden 2:18.25. 😀 Ingen rekordtid för er – men för mig är det en superprestation! Tack för att du, och flera andra, är såna inspirationskällor! 🙂
    Längre rapport kommer i bloggen! 🙂

    1. Stort grattis igen Jenny! Det är en superbra tid & som jag sagt många gånger – man ska inte jämföra sig med någon annan & inte sig själv. Allt beror på dagsform & det du gjorde var att ta personligt världsrekord. Så VAR STOLT! 🙂

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras