Det heta inom marknadsföring just nu är att använda sig av influensers, d.v.s. kändisar och andra inflytelserika personer. Vi noterar inte längre traditionell reklam i samma utsträckning och litar först och främst på våra närstående följt av kollegor och dem kan identifiera oss med. Personer vi ser upp till och gillar.
Ett exempel är Rihanna, Creative Director och ambassadör för PUMA, som nu lanserat sin första ”PUMA BY RIHANNA”-skokollektion under sitt varumärke FENTY. Hon har själv stylat de här kampanjbilderna och säger:
”Samarbetet med PUMA har gett mig möjlighet att skapa unika och oväntade produkter. Jag ville verkligen utforska deras arkiv och applicera min egen touch på PUMAs klassiska silhuetter. Med PUMA Creeper har jag gjort just detta. Lika coolt är det att Travi$ Scott är med vid min första lansering.”
Skon kommer i tre olika färgkombinationer och finns att spana efter på Sneakersnstuff och Caliroots från 25 september. Pris: 1100 kr.
Trendstarka, retro och helt min stil, men när det gäller Rihanna som influenser är hon ”för långt ifrån mig” för att vara anledningen till ett köp. Hon är en duktig sångerska, men kompisarnas fötter inspirerar mer än kändisars. Intressant ändå och jag förstår det coola med att ta efter sin idol. Det är därför marknadsföring i bloggar också blivit så stort och varför jag är extra noga med att välja samarbeten jag står för personligen.
Påverkas du av vem som är på framsidan av flingpaketet, boken eller klädaffischen?
Anna Jonasson
Det tror jag definitivt, mer eller mindre medvetet.
Samma här Tina! Är det någon jag gillar eller kan intentifiera lockar det mer att köpa produkter/åsikter av denne.
Tack för din synpunkt och trevlig helg!