Avkoppling med annat än träning – 6 sätt

Godmorgon bästa du!

Hoppas du sovit bra och vaknat upp med en lugn känsla inombords. Kanske inte behöver skynda iväg så som på arbetsdagarna, utan kan njuta av en långsam frukost? Det gör jag, men igår var det full fart från morgonen då jag lämnade barnen och fortsatte med en springtur. Avstressande och helt magisk som du ser på bilden ovan, men hur får jag avkoppling på andra sätt än med träning undrade Madeleine. Att jogga över ett frostigt Gärde och runt en färgsprakande Djurgårdskanal är svårslagen meditation. Men jo, jag har andra sätt också.
Du som läst bloggen ett tag vet att avkoppling inte är mitt expertområde, men jag har ändå blivit bättre med åren. Samtidigt har barnen blivit gamla nog att klara mycket själva. Det är numera fullt möjligt att sitta en hel kväll i soffan om jag skulle vilja, till skillnad mot när barnen var små och jag fick hjälpa dem med allt. Eller passa så att de inte rev ut alla kökslådor, åt upp allt toapapper eller ramlade ner från bordet, du fattar. Nu är det å andra sidan fler andra slags aktiviteter, som fotbollsträningar, Jonnas gymnastik, kalas och föräldramöten.
Det passar mig att ha mycket att göra. Jag har nog alltid haft en inre rastlöshet som inte gärna prioriterar avkoppling före något som ”gör nytta”. Även om avkoppling också gör nytta, men det är djupare rotat att arbete gör det. Tror det är något jag ärvt av mina föräldrar, som inte är rädda för att ta i och gärna fixar det mesta själva. Eller att jag bara är lite väl ivrig att komma framåt här i livet? Ja, jag har skrivit ett långt inlägg om det här tidigare (svårigheten att slappna av och 10 tips för att sänka dina prestationskrav). Det är därför träning är så optimalt för mig, där jag verkligen kopplar av mentalt under själva passet och även efteråt. Men som du vet behöver vi även vila kroppen då och då och här är några av mina sätt att koppla av på i stillhet.

Mina sätt att varva ner i stillhet – avkoppling på 6 sätt

1. Tid med barnen. Som du säkert känner till lever barnen betydligt mer ”här och nu”. Oavsett vad vi gör ihop blir jag betydligt lugnare i själen och har lättare att släppa tankar på ”borden” ihop med dem. Spela spel, hänga i parken, åka till och från deras aktiviteter – det är lycka och mental avkoppling för mig.

2. Soffhäng. Alltid med levande ljus och raggsockor så här års. Ibland glor vi på TV, sitter där för läxförhör, spelar spel eller/och fikar. Jag fixar gärna klart det mesta inför morgondagen för att kunna sjunka ner läääänge i soffan på kvällen.

3. Läser böcker. En ny god vana jag behållt sen i somras. Mitt bokläsande har gått upp och ner i perioder under livet, men nu är jag så glad att ha hittat tillbaka. Det är verkligen avkopplande att läsa och jag gillar speciellt böcker där jag blir berörd. Har precis påbörjat Alex Schulmans ”Att vara med henne” och hoppas den är lika stark som boken om hans pappa jag läst tidigare. Andra boktips är varmt välkomna!

4. Umgås med vänner. På samma sätt som barnen har mina vänner en magisk förmåga att få mig ner i varv. Gör mig lugn, glad och avslappnad. Jag hade önskat mer tid för mina vänner, men tar alla chanser som ges att mötas upp. Här med Milla på pressvisningen hos PR-byrån Mandel i tisdags. Det är också gillar med jobbet på SportHälsa, att på kontoret har jag flera vänner att småsnacka med under jobbandet.

5. Laga mat. Och inte. Jag kan tycka det är väldigt avkopplande att stå och pyssla i köket, men även att slippa det helt ibland. Åtminstone en dag i veckan handlar vi hem färdig mat.

6. Yoga. Ok, nu är jag inne på träning igen, men är det något som lärt mig att snabbt släppa spänningar och koppla av är det yoga. En stor del av passen jag går på är skönt avkopplande på olika sätt och förmågan att släppa stress tar jag med mig till andra tillfällen. Som när jag ska somna, vilket jag aldrig har några problem med nu för tiden.
Sistnämnda ser jag fram emot att starta upp helgen med som en kär tradition. Alltså inte somna, men yoga. Sen vankas gårdsstädning och aktiviteter med barnen i vanlig ordning, men även hämtmat och en stund i soffan på kvällen. Hur ser dina helgplaner ut? Och hur kopplar du av, förutom när du tränar?
KRAM! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras